element5-digital-OyCl7Y4y0Bk-unsplash

Det moderna klassrummet

Optimal utrustning för moderna klassrum

Tekniska råd för digitala skolor. Med experttips och rekommendationer

Modern teknik i klassrummet ersätter inte innehållet i undervisningen, men den främjar tydligt interaktion och dynamik i klassrummet. Den hjälper också till med förberedelserna och uppföljningen av lektionsmaterialet. Här hittar du beprövade och nya lösningar för varje budget för skolans återkomst!

Innehåll

När du väljer rätt medieutrustning ska du alltid orientera dig efter aktuella tekniska standarder och en pedagogiskt förnuftig mix av utrustning. På så sätt slipper du onödiga upprepade inköp. För detta ändamål ger vi dig ett orienterings- och beslutshjälpmedel samt många experttips för ett säkert val av lämplig utrustning för klassrum av alla storlekar.

Anmärkning: Du kan också beställa bekvämt på konto hos oss.

P8200108-1000x500

Digitalt klassrum komplett uppsättning

En komplett uppsättning med allt du behöver för digitala lektioner i skolan: högkvalitativ interaktiv projektor med matchande whiteboard, dokumentkamera för att visualisera alla lektionsrelaterade objekt, Epson-skrivare med EcoTank-teknik för kostnadseffektiva utskrifter i bästa kvalitet. Och kraftfulla högtalare för ett gediget ljudsystem. Alla enheter har testats av våra experter.

Rekommendation av uppsättning - Digitalt klassrum

Gammal och ny skolutrustning

Om du tittar in i ett klassrum i dag hittar du vanligtvis en overheadprojektor bredvid den klassiska svarta tavlan och, i vissa fall, en lämplig projektionsskärm. Projektioner görs dock ofta bara på väggen. Efter hand håller whiteboards också på att erövra klassrummen, men ofta bara i ämnesrelaterade rum, eftersom inköpet av en whiteboard redan är förenat med högre kostnader . Å andra sidan finns det också bildskärmar i klassrummen, men de fungerar ofta bara som en ersättning för den tidigare TV-vagnen. De saknar vanligtvis den "tilltalande" storleken och även interaktiviteten. Projektorer används också mer och mer i skolans klassrum . Detta är dock ännu ingen standard, även om det borde vara det.

Förutom bristen på resurser finns det ofta också brist på tid för att sätta sig in i denya medierna. Särskilt när det gäller programvara, som i fallet med interaktiva whiteboards, är den tid som enskilda lärare och naturligtvis även handledare skulle behöva investera ganska stor. Eftersom skapandet av undervisningsmaterialet redan tar en stor del av tiden i anspråk finns det ofta inte tillräckligt med tid för att hantera medierna eller själva tekniken. Det är därför en fördel om de system som används inte är alltför komplicerade och om hanteringen är intuitiv.


En annan punkt som man om möjligt bör överväga är att använda äldre material. Eftersom många innehåll behåller sin unika karaktär på lång sikt eller deras innebörd inte förändras, kan material som inte nödvändigtvis härstammar från den digitala tidsåldern också användas på vissa områden. Eftersom de endast finns tillgängliga i analog form eller som objekt är det ofta svårt att få dem att visas på en projektor, whiteboard eller display. Dokument kan naturligtvis skannas, men detta innebär ofta en stor och alltför tidskrävande ansträngning. Men det finns lösningar även för detta, som vi vill presentera för er.

beamer-mobil-nobubble-inverted

Projektor

Projektorer är fortfarande ett beprövat och testat verktyg för presentationer, föreläsningar och demonstrationer av medieinnehåll. Användning och driftsättning är enkel och bekant för de flesta.

Lehrer_bluebox_b

Dessutom bör projektorerna uppfylla följande minimikrav:

  • Bildförhållande 16:9 eller 16:10
  • Bildupplösning på minst 1 280 x 720 eller 1 280 x 800 (WXGA)
  • Anslutningar VGA, HDMI och eventuellt DVI
  • kort inkörningstid efter avstängning.
  • Ljudnivå under 30 dB.
  • Ljusstyrka över 3 500 lumen

Rekommendationer för projektor för skolor

Till strålarna
landing-fernbedienung-banner

Dessa typer av duk är lämpliga för detta:

  • Stativbundna dukar lämpar sig för flexibel användning med mobila projektorer, men kan också användas stationärt.
  • Ramspända dukar monteras permanent på väggen som en bildram och är därför endast lämpliga för stationär användning, särskilt med projektorer med extremt korta avstånd.
  • Motordrivna dukar kan monteras i taket eller på väggen och kan dras in och ut elektriskt. De lämpar sig för användning med projektorer med standardlins.
  • Manuella dukar kan monteras på samma sätt som motordrivna dukar och kan dras in och ut för hand. De är lämpliga för användning med projektorer med standardlins.

Våra rekommendationer för dukar

schueler-interaktives-whiteboard

Alla fördelar

  • Spara och redigera innehåll
  • Återanvändning av sparat innehåll
  • ingen skuggning vid presentation
  • Tillverkarens programvara och olika mallar
  • motiverande princip
  • dammfritt arbete
  • enkel drift

Våra rekommendationer för interaktiva whiteboardtavlor

dokukameras_back2school

Fler fördelar

  • Visualisering och digitalisering av föremål (böcker, små föremål osv.)
  • enkel installation och drift
  • inga efterföljande kostnader för OH-filmer
  • detaljerad representation
  • kan vanligtvis också användas som webbkamera

Våra rekommendationer för dokumentkameror

displays_back2school

Fler fördelar

  • längre drifttid än projektorer
  • mindre känsliga för ljus
  • enkel, intuitiv användning
  • lite eller inget driftsljud
  • mycket god bildkvalitet

Våra rekommendationer för skärmar

TN
VA
IPS
Kontrastlåg till högmycket högmycket hög
Färgkvalitetlågmycket högmycket hög
Stabilitet i betraktningsvinkelnacceptabel till godmycket bramycket bra
Strömförbrukninglågmåttlighög
Bildupplösning
Bildformat
WXGA (1 280 x 800)16:10
WUXGA (1 920 x 1 200)16:10
Full HD (1 920 x 1 080)16:9
display_rotate_landing_content

Monitorer bör uppfylla följande minimikrav:

  • Bildförhållande 16:9 eller 16:10
  • Bildupplösning minst 1 920 x 1 080
  • Skärmdiagonal minst 22 tum
  • TCO06-godkännandestämpel

Våra rekommendationer för monitorer

Detta kan också intressera dig