Köpvillkor

Allmänt om visunext /visunext Sweden AB
org.nr 556810-2593 köpvillkor

Konsumentköplagen (1990:032) och Lag (2000:274) om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal (Distanshandelslagen) innehåller utförliga i allmänhet tvingade regler om dina rättigheter som konsument. Oavsett hur du handlar hos oss är nedanstående köpvillkor komplement till dessa lagar och är de bestämmelser som gäller mellan oss (visunext Sweden AB org.nr 556810-2593) och dig.

PDF PDF utskriftsversion

§ 1 Köp

1.1. Träffande av avtal
Vid beställning via Internet, träffas avtal om köp när du väljer att bekräfta köp i kassan. Orderbekräftelse genereras sedan automatiskt av visunext Sweden AB org.nr556810-2593 databas utan manuell översyn. Vid uppenbara felaktigheter (t.ex. uppenbart felaktigt pris eller tryckfel) förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering eller anser att produktinformationen är felaktig får du självklart välja att avboka din order utan kostnad. Vi förbehåller oss även rätten att inte genomföra en beställning om t.ex. varan är slut i lager eller vid tekniska problem. Vid beställning kan avtal endast ingås på svenska. Avtalen arkiveras och är tillgängliga via vår kundservice. visunext Sweden AB ingår endast avtal med myndig person, alternativt omyndig med målsmans medgivande.

1.2. Ändring av order
Om din order redan är skickad har vi ingen möjlighet att göra några ändringar eller tillägg. Ändringar och tillägg måste därför göras innan din order skickas från vårt centrallager.

§ 2 Priser och betalning

2.1. Pris
I priserna ingår moms. Avgifter för frakt och eventuellt postförskott tillkommer på varor som köps via Internet. Efter att beställningen bekräftats kan priserna endast ändras på grund av omständigheter som vi (visunext Sweden AB) inte råder över, t.ex. krig, strejk, naturkatastrofer etc.

2.2. Betalsätt
Beställningar överstigande 50 000 kr levereras enbart med betalsätt direktbanksbetalning och kortbetalning.
Du kan välja mellan följande betalsätt:

Postförskott/kontant vid leverans - du betalar på Postens serviceställe eller vid dörren när hemleverans sker. Om du inte har möjlighet att hämta ut ditt paket inom angiven tid som finns på din avi (normalt 14 dagar), kontakta visunext Sweden AB kundservice för förlängd liggtid. Vid förlängd liggtid tar vi ut en avgift på 100 kr.

Direktbanksbetalning - för dig som är ansluten till Internetbanken hos SEB, Swedbank, Nordea eller Svenska Handelsbanken. När du väljer att genomföra ett köp slussas du till din Internetbank där du får logga in på vanligt sätt. Pengarna dras sedan direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.

Kortbetalning (Bank/kreditkort) - För dig som har VISA eller Mastercard, dock ej kort som är utfärdade av en utländsk bank. Fyll i ditt kortnummer och kortets giltighetstid. Pengarna reserveras på ditt konto när du lägger ordern och dras från kontot vid leveranstillfället. Vi använder oss av 3D Secure. Det är en global säkerhetsstandard som är framtagen av VISA och Mastercard för betalningar över Internet. Överföringen av pengarna sker med SSL-kryptering. Det innebär att ingen obehörig kan se dina kortuppgifter.

Delbetalning KLARNA AB - Tillsammans med KLARNA AB erbjuder vi dig möjligheten att dela upp din betalning. När du handlar kan du välja mellan olika delbetalningsalternativ för ditt köp. Om du väljer delbetalning kan du när som helst välja att slutbetala din skuld.
När du ansöker om delbetalning via KLARNA AB får du alltid veta direkt om du godkänns för kredit eller inte. Sedvanlig kreditprövning görs direkt online och du får besked medan du väntar.
Avtalet för delbetalning godkänns och signeras antingen online med e-legitimation (BankID, Telia eller Nordea) eller på ett utskrivet avtal, som skickas hem till dig.

Faktura KLARNA AB - Tillsammans med KLARNA AB kan vi erbjuda företag och privatpersoner faktura som betalningsalternativ. Du betalar först när du har fått produkterna levererade (inom 15 dagar från leveransdagen för privatpersoner och inom 20 dagar från leveransdagen för företag).

Av säkerhetsskäl levererar vi enbart till din folkbokförda/registrerade adress vid betalning med faktura. Genom att matcha personnummer/organisationsnummer mot folkbokförd/registrerad adress försäkrar vi oss om att ingen beställer varor i ditt/företagets namn och får dem levererade till sin adress istället.

2.3. Återbetalning
Eventuella återbetalningar görs i första hand till ditt bankkonto, personkonto eller bankgirokonto och i andra hand via avi. Återbetalningen sker normalt inom 10 arbetsdagar från att vi mottagit och godkänt din retur. Vi kan endast utföra återbetalning på samma sätt och till samma konto som användes vid köptillfället.

§ 3 Leveranser

3.1. Leveranstid
Normal leveranstid är 2-3 arbetsdagar efter det att vi har mottagit din beställning. Varor som inte finns i lager, utan måste beställas från leverantör, har en längre leveranstid. Du finner information kring aktuell lagerstatus på Internet samt i Lagershop under varje produkt på vår hemsida. Meddelande om eventuella avvikelser från den normala leveranstiden eller informationen på hemsidan får du i samband med orderbekräftelsen. Du har då givetvis rätt att avstå, alternativt ändra din beställning.
För företag är leveransvillkor DDP (Delivery Duty Paid).
Normal leveranstid av abonnemangsbeställningar är 3-6 arbetsdagar.

3.2. Leveranssätt
Fraktkostnaden varierar beroende på leverenssätt och storlek.

Brev - Beställning som har en mindre vikt och volym kan beställas med leveranssätt "brev". Detta leveranssätt kan användas för alla betalsätt förutom postförskott. Beställningen kommer då att levereras direkt i din brevlåda.

UPS - Genom vårt leveranssätt UPS får du din beställning levererad till din dörr helgfri vardag mellan kl. 08.00-18.00. Om du skulle missa den bokade tiden kan du kontakta UPS på telefonnummer 0771-33 33 10 för bokning av ny tid.

Hemleverans Pall - Tyngre och större gods levereras med leveranssättet "Hemleverans Pall". Hemleverans Pall levereras till gatuplan helgfri vardag mellan kl. 08.00-16.00. Därför är det viktigt att du på din kundbild registrerar det telefonnummer du vill bli nådd på under dagtid. Om du skulle missa den bokade tiden kan du kontakta Posten på telefonnummer 0771-33 33 10 för bokning av ny tid.

3.3. Leveransförsening
Leveransförseningar meddelas till dig via e-post. Om du inte är nöjd med ett nytt angivet leveransdatum har du alltid rätt att avboka din order utan kostnad. Vi kan inte erbjuda någon form av ersättning på grund av en leveransförsening.

3.4. Varor som är slut i lager
visunext AB förbehåller sig rätten att skicka en likvärdig produkt om en produkt skulle vara slut i lager. Om du inte är nöjd med ersättningsprodukten har du full returrätt, utan extra kostnad för dig som kund.

3.5. Transportrisken
Vi står för transportrisken, dvs. risken för att produkten skadas eller kommer bort under transporten från oss till dig. Varje försändelse besiktigas innan den skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer så åtar vi oss att kostnadsfritt åtgärda felet.

3.6. Transportskador/Felexpediering
Om produkten är skadad vid leveranstillfället bör detta anmälas omgående till visunext kundservice. För att vi ska kunna reklamera skadan gentemot vår transportör behöver vi anmäla transportskadan till denne inom 1-3 dagar. Vi är därför tacksamma om du anmäler skadan inom denna tid.
Om din produkt visar sig vara skadad vid leveranstillfället rekommenderar vi dig att omgående anmäla detta till vår kundservice på 031-723 21 97 för att på bästa möjliga sätt hjälpa dig med den uppkomna situationen.
visunext kommer då att reklamera transportskadan till UPS samtidigt som vi omgående levererar en ny försändelse till dig. Vi rekommenderar därför att du anmäler transportskadan inom 1-3 arbetsdagar från att du mottagit försändelsen. För att vi enklast ska kunna reklamera och godkänna en reklamation av en transportskada bör du kontrollera emballaget så fort du tar emot paketet. Om skadan är synlig är det lättast att anmäla detta direkt till chauffören vid mottagandet av försändelsen. Tänk på att alltid spara emballaget för att reklamationen till UPS ska kunna hanteras korrekt.
En produkt som är felaktigt expedierad bör anmälas snarast möjligt till visunext kundservice. En produkt som vi har konstaterat är felexpedierad alternativt skadad vid leveranstillfället byter vi ut snarast och kostnadsfritt.

3.7. Uppdelad order
Skulle någon av produkterna du beställt ha en avsevärd längre leveranstid än övriga produkter på din order, kan vi i vissa fall dela upp din beställning. Som kund behöver du aldrig betala mer än den ursprungliga frakten. Du kommer heller inte att bli debiterad någon extra postförskottsavgift.

3.8. Ej utlösta order
Löser du inte ut ditt paket debiteras du 395 kr för tillkomna omkostnader.

§ 4 Garanti

4.1. Garantins längd
Vi ger dig 2 års garanti på de flesta produkter i vårt sortiment. För datorprodukter samt bärbart ljud gäller 1 års garanti. I de fall tillverkaren lämnar en längre garanti, erbjuds du självfallet samma garantilängd.
Förbrukningsvaror samt tillbehör som t.ex. projektorlampor, batterier och laddare följer tillverkarens garanti som kan vara kortare än ett år.

4.2. Garantins omfattning
Garantin gäller funktionsfel som uppkommer under garantitiden. Garantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av produkten utan skriftligt godkännande från visunext.
Produktgarantin för LCD/Plasma-skärmar ges med förbehåll för pixelfel. Vid pixelfel hänvisar visunext AB till tillverkarens pixelgaranti, vilka skiljer sig från produkt till produkt.

4.3. Undersökning
Innan en garantireparation eller ett garantiutbyte kan godkännas, behöver visunext AB eller någon av våra samarbetspartners undersöka din produkt. I det fall produkten inte är behäftad med ett garantifel, utan ett handhavandefel (inkluderar felaktigt inställd produkt, skada som beror på oaktsamhet, etc.), har vi eller serviceverkstaden rätt att debitera dig för undersökningskostnaden. Fraktkostnader och hanteringsavgifter tillkommer. Vi har mycket omsorgsfullt valt ut visunext AB samarbetspartners.

4.4. Utnyttjande av garantin
Din följesedel/garantibevis är för enkelhetens skull samma dokument. Detta dokument sitter på utsidan av förpackningen i en plastficka, alternativt ligger i förpackningen.

§ 5 Ångerrätt/öppet köp

5.1. Allmänt
Vi erbjuder samma villkor för öppet köp som för ångerrätt (produkter köpta via Internet/telefon). Öppet köp benämns därför i dessa villkor som ångerrätt.
Du har rätt att ångra ditt köp inom 14 kalenderdagar från det att du tagit emot varan. Information kring ångerrätten återges i dessa köpvillkor. När du beställer via Internet kommer du även att få denna information i samband med din orderbekräftelse.

Obs: Öppnad förpackning kan ej returneras.

Vad är en produktförpackning? Produktförpackningen är en särskilt framtagen förpackning som är unik för varan. Den har bilder och texter med syfte att förklara och tydliggöra varans funktion och egenskaper. Den skyddar produkten samt dess tillbehör och erfordras för att kunna sälja varan igen. Detta gäller inte transportemballage, varmed avses ett emballage som inte är framtaget för en specifik produkt och vars syfte endast är att skydda produkten under transporten.

Så här rekommenderar vi dig att göra en retur:
Fyll i returblanketten. Den sitter på utsidan av förpackningen i en plastficka alternativt i förpackningen. Genom att göra detta kan vi ge dig en bättre och snabbare service. Vid returer kontaktar du visunext AB kundservice för att få utsänt en returfraktsedel. Betalningen för returfrakten justerar vi i samband med utbetalningen av dina pengar. För att utnyttja ångerrätten ska produkten vara i väsentligt oförändrat skick och bör skickas/lämnas tillbaka till oss tillsammans med den ursprungliga produktförpackningen.
Tänk på att du har ansvaret för att produkten är väl skyddad i transporten tillbaka till oss. Paketera varan väl. Varan bör returneras i den ursprungliga produktförpackningen med det specialgjorda inneremballaget som är tillverkat för att skydda produkten. Lägg sedan denna kartong i det transportemballage som produkten levererades till dig. Om du inte har kvar detta emballage så går det självklart bra med ett likvärdigt emballage. Tänk därför på att spara dessa kartonger, åtminstone under de 14 dagar som din ångerrätt gäller. Varan ska vara komplett, vilket innebär att alla tillbehör såsom fjärrkontroll, bruksanvisning, batterier m.m. ska ingå i returen. visunext AB förbehåller sig rätten att i de fall returen ej är komplett, debitera självkostnadspris för det som saknas. Exempelvis är självkostnadspriset för en fjärrkontroll i normalfallet 500 kr.

Returer som innehåller värdegods bör skickas som rekommenderad post. Spara kvittot!
Vid utnyttjande av ångerrätten står du som kund för returfrakten. Övriga kostnader, såsom kostnad för varan kommer att återbetalas. visunext AB kommer ej lösa ut paket mot postförskott.

5.2. Undantag
Ångerrätten gäller inte för en tjänst där fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen. Exempel på sådana produkter är abonnemang såsom mobiltelefoni och digital-TV.

Ångerrätten gäller inte för varor som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gamla.

Ångerrätten gäller inte en förseglad ljud-eller bildupptagning, t.ex. en DVD-film, eller ett förseglat datorprogram där förseglingen har brutits.

Ångerrätten gäller endast om produkten är i väsentligt oförändrat skick.

Ånger- och bytesrätten gäller ej varor som är specialtillverkade.

Vänligen observera att ångerrätt inte gäller företag.

§ 6 Reklamationsrätt

På samtliga varor har du lagstadgad reklamationsrätt i tre år efter det att du har tagit emot varan. visunext AB erbjuder dessutom garanti, se punkt 4. "Garanti". För att utnyttja din reklamationsrätt, kontakta visunext AB kundservice.
visunext AB hämtar således inte upp produkten fysiskt hemma hos dig.

§ 7 Ångerrätt, garantiärenden eller reklamation

Vid garantiärenden (punkt 4), ångerrätt (punkt 5) samt utnyttjande av reklamationsrätt (punkt 6) behöver du tillhandahålla produkten till oss. Vid garantiärenden skickar visunext AB en returfraktsedel till dig. Vid ångerrätt och reklamation ombesörjer du själv transport till vårt centrallager efter kontakt med visunext AB kundservice.
visunext AB hämtar således inte upp produkten fysiskt hemma hos dig.

§ 8 Miljöansvar

Vi har miljöansvar enligt miljöförordningen 2005:209 genom medlemskap i det nationella insamlingssystemet El-Kretsen. El-Kretsen samlar både in elektroniken och ser till att materialet återvinns, vilket är en förutsättning för en bättre miljö. Du kan enkelt lämna in alla gamla elektroniska apparater (inkl. batterier), som du köpt av oss, hos alla de kommunala återvinningscentraler som omfattas av systemet.
För en komplett lista över återvinningscentraler i din kommun, se www.el-kretsen.se.

§ 9 Anmälningsplikt till Radiotjänst i Kiruna AB

Vid försäljning av apparater innehållande TV-mottagare (t.ex. TV, inspelningsbar DVD, digitalbox, tv-tuner till dator mm.) har visunext AB anmälningsplikt till Radiotjänst i Kiruna AB. Detta innebär att vi inom 30 dagar efter genomförd försäljning måste uppge sådan information som krävs för att kunna fastställa avgiftsplikten för televisionsmottagare (det som vanligtvis kallas TV-licens). Informationen som visunext AB meddelar är: namn, adress och telefonnummer på köparen. Om vi ej fullgör vår anmälningsplikt drabbas vi av böter. Anmälningsplikten styrs av "Lagen om TV-avgift" (1989:41) 8 §.

§ 10 Sekretess och säkerhet

Personuppgiftsansvarig för visunext AB tjänster är visunext Sweden AB, 556810-2593, Stora Åvägen 21, 436 32 Askim/ Göteborg.

När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter såsom namn, adress och telefonnummer. I de fall du väljer att betala via faktura eller delbetalning måste du även ange ditt personnummer. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtagande gentemot dig.

Vi dokumenterar även all kommunikation som vi har med dig via telefon eller e-post. Detta för att tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss.

Vi kommer inte att lämna ut dina personuppgifter till tredje part med undantag för gemensamma aktiviteter med samarbetspartners. Om du vill ha vårt nyhetsbrev kommer vi att skicka information och produkterbjudanden till dig via e-post. Detta kan enkelt avbokas via aktuellt nyhetsbrev eller via kontakt med visunext AB kundservice.

Du har rätt att få ta del av den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta i så fall visunext AB kundservice.

§ 11 Övrig information

Klagomål avseende visunext AB tjänster eller produkter bör omgående meddelas till visunext AB kundservice på telefon 031-723 21 97, alternativt via e-post info@visunext.se. Om du fortfarande inte är nöjd är du välkommen att vända dig till din lokala konsumentvägledare eller Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Vi följer alltid en rekommendation från ARN.

§ 12 Kontakt

visunext Sweden AB Stora Åvägen 21
436 34 Askim/Göteborg
För frågor kontaktas visunext kundservice på telefon 031-723 21 97 , fax 031-723 84 99, alternativt info@visunext.se
För frågor avseende faktura och delbetalning kontaktas Klarnas kundservice på telefon 08-120 120 00, fax 08-120 120 99, alternativt info@visunext.se.