Konferenssystem

Sistemas de conferencias de las mejores marcas

Logitech microsoft_logo jabra_logo_ Yamaha_logo Aver Polycom Sennheiser plantronics_logo

Konferenssystem


Konferenssystem används i både privata och professionella miljöer. Med lite teknik och lämplig programvara, t.ex. Zoom eller Skype, kan ett spontant videosamtal eller en planerad videokonferens genomföras. Men vad är ett bra konferenssystem och vad behöver du för en professionell videokonferens?


Vad behöver jag för en videokonferens?

Totalt behöver du fyra komponenter för att genomföra en videokonferens: Mikrofon, högtalare, kamera och en terminal eller display. Enheterna kan antingen anslutas individuellt till slutenheten eller så kan du använda ett allt-i-ett-system för videokonferens. I de flesta fall finns det redan kombinationer av de enskilda komponenterna.

Exempel på kombinerade produkter för en videokonferens

  • Webbkamera: kamera + mikrofon
  • Headset: Högtalare + mikrofon
  • Videokonferenssystem: kamera + högtalare + mikrofon




Vilken mikrofon passar min arbetsstation?

Många enheter har redan mikrofoner inbyggda, t.ex. smartphones och bärbara datorer. Alla som har haft en samtalspartner som har ställt in högtalarfunktionen på sin mobiltelefon när de ringer ett samtal vet att rösten låter mer metallisk och att det omgivande bruset kommer mycket högre. Med en extern mikrofon kan du garantera ett bättre ljud med din samtalspartner.

Vilken mikrofon är lämplig för en videokonferens?

Beroende på hur du väljer den perfekta mikrofonen är det viktigt hur många personer som deltar i samtalet. Du bör också tänka på var du ofta kommer att hålla en videokonferens. Om du har ett eget kontor eller ett rum där du kan arbeta och prata ostört är bordsmikrofoner eller högtalartelefoner ett bra val. Om släktingar eller kollegor inte kan höra samtalet eller om du har en störd arbetsplats är headsetet ett bättre val.

Vilken mikrofon behöver jag - headset eller högtalare?


Vilken mikrofon behöver jag - headset eller högtalare?



Varför du bör använda hörlurar under en videokonferens

Det är inte alltid tyst i hemmet eller på kontoret. Olika ljud på kontoret eller utanför, t.ex. passerande bilar, spårvagnar eller byggarbetsplatser utanför, kan störa dig under en videokonferens. Med hörlurar kan du stänga av det omgivande ljudet och koncentrera dig helt och hållet på samtalet.

Vilka är de olika typerna av hörlurar?

Hörlurar skiljer sig åt i fråga om storleken på högtalarna och hur de ansluts till din enhet. Det finns i princip tre typer av hörlurar:

  • In-ear-hörlurar
  • On-ear-hörlurar
  • Hörlurar för över öronen

Var och en av dessa modeller levereras med eller utan en kabel som du kan ansluta till din bärbara dator eller smartphone.

In-Ear-Kopfhörer

In-ear-hörlurar: Den diskreta följeslagaren för att vara på språng

Med in-ear-hörlurar placeras högtalarna direkt i örat. Moderna in-ear-hörlurar har redan en liten mikrofon, till exempel för att kunna ringa telefonsamtal när du är på språng. De blockerar inte mycket ljud, men de tar inte mycket plats i fickan. Så du kan ringa diskreta videosamtal när du är på språng.

On-Ear-Kopfhörer

Hörlurar på örat: För ökad koncentration på den mobila arbetsplatsen

Med hörlurar som sitter på öronen vilar högtalarnas kuddar på dina öron. På så sätt skyddar de i viss mån det omgivande ljudet (brusreducering). Den kompakta storleken gör att de tar liten plats i fickan. Om du byter jobb ofta eller jobbar i ett coworking space är detta en praktisk och professionell lösning.

Over-Ear-Kopfhörer

Over-ear-hörlurar: blockerar omgivande buller och njuter av klart ljud

Om du behöver koncentrera dig på ett hemkontor eller ett öppet kontor är överhörningshörlurar det perfekta valet. Högtalarnas kuddar passar runt dina öron. Detta ger dig maximalt bullerskydd så att du inte blir distraherad av samtalen från dem som sitter bredvid dig.


I en videokonferens med flera deltagare i ett rum är hörlurar inte vanliga. Här används högtalare som antingen är integrerade i högtalartelefoner eller anslutna separat.

Vilka hörlurar är bäst på kontoret: trådbundna eller trådlösa?

Alla tre typerna (in-ear-hörlurar, on-ear-hörlurar och over-ear-hörlurar) finns med eller utan kabel (trådlösa). Trådlösa hörlurar ansluts till din telefon eller bärbara dator via Bluetooth eller radio. Vissa modeller levereras med en Bluetooth-adapter som du ansluter till USB-A-uttaget på datorn eller den bärbara datorn. På så sätt är hörlurarna redo att användas direkt.

Det är dock inte möjligt att ge ett generellt svar på frågan om vilken hörlursteknik som är bäst för skrivbordsarbete. Båda varianterna har sina för- och nackdelar. Bestäm dig själv! Vi har jämfört fördelarna och nackdelarna med trådbundna och trådlösa hörlurar.


Trådbunden eller trådlös: hörlurar i jämförelse

HörlurarFördelarNackdelar
Trådbundna hörlurar behöver inte laddas
kompatibel med alla enheter via AUX-porten, USB-C (bärbar dator, dator, smartphone, undantag: Apple-enheter)
säker ljudanslutning
högre ljudkvalitet
enheten känns igen direkt när den är ansluten
inflexibelt arbetssätt eller presentation
frekventa fel: kabelbrott
kabeln kan störa på skrivbordet

Trådlösa / Bluetooth-hörlurar flexibelt arbete och presentation
snabbt klar för användning: inga kablar behöver trasslas ut
batteriet måste laddas, så samtalen kan behöva avbrytas
kan uppta en annan USB-plats för USB-adaptern
kanske inte kan användas på flygplan: beroende på flygbolag kan Bluetooth behöva stängas av


Headset: Den praktiska kombinationen av hörlurar och mikrofon

Headsets har blivit standardutrustning för videosamtal från hemkontoret. Om du reser mycket och måste hålla videokonferenser emellanåt är det mer praktiskt att bara packa ett headset i stället för separata hörlurar och mikrofon. Det är också lättare att bara kontrollera en enhet på kontoret vid ljudproblem.

Tips:

Om du kommer att använda headsetet främst för videokonferenser, till exempel med Skype eller Microsoft Teams, bör du kontrollera tillverkarens certifiering.

Varför du bör ha ett headset under en videokonferens

Numera har slutprodukterna redan en mikrofon och högtalare inbyggda. Men de rekommenderas inte för permanent användning under videokonferenser. Om en samtalspartner är närvarande utan headset och det finns ljudöverlappning, undertrycks denna samtalspartner och kan inte höras av de andra deltagarna under korta stunder. Resultat: Deltagarna utan headset är omedvetet missgynnade.




Webbkamera eller PTZ-kamera: Vilken konferenskamera är bäst?

För tillfälliga videosamtal räcker kameran i den bärbara datorn. Men för regelbundna möten med externa partner och kunder ger det ett professionellt intryck att använda en webbkamera som kan ge en högupplöst bild, fokusera den automatiskt och sudda ut bakgrunden om det behövs.

Den största skillnaden mellan de två teknikerna är att PTZ-kameran (förkortning för panorering, lutning och zoom) automatiskt "spårar" den person som står framför den. Detta är användbart när flera personer deltar i en videokonferens och var och en av dem talar. Då är personen som talar automatiskt fokuserad. Moderna webbkameror kan automatiskt fokusera på personen. Den är mer lämpad för videosamtal med en person.


Webbkamera och PTZ-kamera: Jämförelse av konferenskameror

Egenskaper Rum Människor Kostnader Ingång Mikrofon
Webbkamera Hemmakontor, kontor, enkelrum 1 - 2 från 350 kr USB typ A, B, C inbyggd i
PTZ-kamera Konferensrum, Mötesrum, Huddle rooms > 2 från 2000 kr gemensam: USB typ A, RS232, HDMI inbyggd i

Vilken bildskärmsenhet kan jag använda för en videokonferens?

Hjärtat i en videokonferens är slutenheten. Oavsett om det är en dator, bärbar dator, surfplatta eller smartphone kan du använda alla dessa enheter för att anordna en videokonferens. För privata videosamtal räcker det med en smartphone eller surfplatta. Om du har regelbundna online-möten på jobbet måste du använda en bärbar dator eller en PC. För professionella videokonferenser i ett mötesrum behöver du en bildskärm, t.ex. en projektor, display eller projektordukar, så att du lätt kan se den person du pratar med.

Kan du inte bestämma dig för om du hellre vill använda en projektor eller en bildskärm i konferensrummet?

Vi har jämfört fördelarna och nackdelarna med de olika enheterna för dig.

Jämförelse av display och projektor

För att du ska kunna se och förstå din samtalspartner optimalt krävs en separat kamera, högtalare/hörlurar och mikrofon. Många tillbehör gör det bekvämare att permanent ansluta dessa till en terminal med flera portar.



Allt-i-ett-lösning: Fördelarna med videokonferenssystem i konferensrummet

Tillverkarna har anpassat sig till den fortsatta trenden med videokonferenser och har utvecklat högkvalitativa system som kombinerar alla viktiga komponenter. Dessa allt-i-ett-system är den perfekta ingången till videokonferensvärlden. Beroende på rummets storlek och sittplatsarrangemanget i mötesrummet behövs endast några få tillbehör, t.ex. extra mikrofoner.

Därför rekommenderar vi ett allt-i-ett-system för videokonferenser

  • Istället för tre enheter (högtalare, mikrofon och kamera) behöver du bara ansluta en
  • Snabbt redo för användning
  • Billigare än att köpa enheterna separat (från 5 499,00 kr)
  • Mindre kabelsvampar
  • Diskret i konferensrummet