JVC Projektor
De avancerade 4K eShift-projektorerna från det japanska företaget JVC har ett utmärkt rykte, särskilt bland hemmabiofantaster.
Företagets egen D-ILA-teknik, som står för exceptionellt hög bildupplösning och ljusstyrka, är en utmärkande egenskap hos JVC:s högkvalitativa projektorer.
Dessutom är D-ILA-chipen i JVC:s projektorer särskilt optimerade för kraven på 4K-projektion och ger en oförglömlig hemmabioupplevelse med en upplösning på 3840 x 2160 pixlar.
Lär dig mer om de speciella egenskaperna hos JVCs 4K-eShift hemmabio-projektorer av våra utbildade experter!
Filter
Filter
cm
cm
cm
Applikation
Projektor för ultrakort avstånd:
Speciella projektorer för korta avstånd som är utrustade med ett vidvinkelobjektiv har utvecklats för användning i konferensrum och klassrum. Dessa projektorer används också vanligtvis för interaktiva whiteboards. Dessa projektorer har förmågan att projicera en stor bild från ett mycket kort avstånd. Projektorer med ultrakorta avstånd är mycket populära bland presentatörer eftersom bilden inte skyms när presentatören står framför skärmen. För det andra blir presentatören inte eller bara lite bländad av projektorn. Denna effekt kan ökas med ultrakorta projektorer som projicerar en motsvarande stor bild från ett avstånd på bara några centimeter.
Speciella projektorer för korta avstånd som är utrustade med ett vidvinkelobjektiv har utvecklats för användning i konferensrum och klassrum. Dessa projektorer används också vanligtvis för interaktiva whiteboards. Dessa projektorer har förmågan att projicera en stor bild från ett mycket kort avstånd. Projektorer med ultrakorta avstånd är mycket populära bland presentatörer eftersom bilden inte skyms när presentatören står framför skärmen. För det andra blir presentatören inte eller bara lite bländad av projektorn. Denna effekt kan ökas med ultrakorta projektorer som projicerar en motsvarande stor bild från ett avstånd på bara några centimeter.
ANSI Lumen
Det finns olika mätmetoder för ljusstyrkan hos strålkastare och projektorer, vilket resulterar i olika värden. Beroende på standard och metod tas hänsyn till faktorer som mätmiljö, ljuskälla och projektion.
Detta resulterar i enhetsnamn som ANSI-lumen, ISO-lumen eller LED-lumen, som inte är direkt jämförbara med varandra.
ANSI-lumen:
Det mest använda och standardiserade måttet på ljusstyrkan hos projektorer. Det bygger på fasta specifikationer för mätmiljön och möjliggör exakta jämförelsevärden.
ISO-lumen: (ca 0,99 ANSI-lumen)
En alternativ standardmätning enligt ISO-standarden, som fungerar på liknande sätt som ANSI-lumen. Det är oftast bara något lägre, ca 0,99 ANSI-lumen motsvarar 1 ISO-lumen.
LED-lumen: (ca 1,3-2,4 ANSI-lumen)
En ljusstyrkesspecifikation som används specifikt för LED-projektorer. Den är ofta högre än ANSI-lumen eftersom inga standardiserade mätstandarder används. Faktorn ligger mellan 1,3 och 2,4 jämfört med ANSI-lumen.
CVIA-lumen: (ca 1,8-2,5 ANSI-lumen)
En standard som utvecklats specifikt för den kinesiska marknaden. Den tar hänsyn till ytterligare kriterier som t.ex. systemets totala ljusstyrka. CVIA-lumen motsvarar ungefär 1,8 till 2,5 ANSI-lumen.
Observera att:
Våra butiksfilter använder endast ANSI-lumen. För att säkerställa jämförbarhet mellan enheterna konverterar vi andra specifikationer till ANSI-lumen med hjälp av medelvärden.
Detta resulterar i enhetsnamn som ANSI-lumen, ISO-lumen eller LED-lumen, som inte är direkt jämförbara med varandra.
ANSI-lumen:
Det mest använda och standardiserade måttet på ljusstyrkan hos projektorer. Det bygger på fasta specifikationer för mätmiljön och möjliggör exakta jämförelsevärden.
ISO-lumen: (ca 0,99 ANSI-lumen)
En alternativ standardmätning enligt ISO-standarden, som fungerar på liknande sätt som ANSI-lumen. Det är oftast bara något lägre, ca 0,99 ANSI-lumen motsvarar 1 ISO-lumen.
LED-lumen: (ca 1,3-2,4 ANSI-lumen)
En ljusstyrkesspecifikation som används specifikt för LED-projektorer. Den är ofta högre än ANSI-lumen eftersom inga standardiserade mätstandarder används. Faktorn ligger mellan 1,3 och 2,4 jämfört med ANSI-lumen.
CVIA-lumen: (ca 1,8-2,5 ANSI-lumen)
En standard som utvecklats specifikt för den kinesiska marknaden. Den tar hänsyn till ytterligare kriterier som t.ex. systemets totala ljusstyrka. CVIA-lumen motsvarar ungefär 1,8 till 2,5 ANSI-lumen.
Observera att:
Våra butiksfilter använder endast ANSI-lumen. För att säkerställa jämförbarhet mellan enheterna konverterar vi andra specifikationer till ANSI-lumen med hjälp av medelvärden.
Upplösning
Resolution:
En projektors upplösning är det maximala antalet bildpunkter (pixlar) som en projektor kan visa med hjälp av sin naturliga teknik, dvs. utan konvertering eller beskärning av bilden. Den ursprungliga upplösningen är det antal pixlar som en projektor fysiskt har för att visa bilden. En projektor interpolerar vanligtvis en upplösning när den tar emot en bildsignal med en högre upplösning än den ursprungliga. Om så är fallet kan det finnas en brist på detaljer i bilden eller en allmän oskärpa i den visade bilden. Om en projektor tar emot en bildsignal med en lägre upplösning än den ursprungliga, interpolerar den också, den skalar upp bilden till den ursprungliga upplösningen, beräknar motsvarande ytterligare pixlar, om möjligt utan att ändra bildinformationen. Nackdelen är att även om bilden visas större än den matade bilden, kan de ursprungliga enskilda pixlarna bli mycket mer synliga när de multipliceras av konverteringen.
4K:
4K avser upplösningen 3840 x 2160 eller Ultra High Definition Television (UHDTV). Denna upplösning motsvarar 4 gånger upplösningen för Full HD. För att spela in filmer med den här upplösningen behövs särskilda kameror som kan spela in med cirka 8 megapixel (4K).
Full HD:
Termen Full HD används för att beskriva enheter som fysiskt kan visa eller ge ut HDTV-signaler i full storlek (1920 x 1080 pixlar).
1080p:
1080p är specifikationen för de vertikala bildlinjerna. Den hänvisar bland annat till upplösningen 1920 x 1080. "p" betyder i det här fallet fullramar, vilket innebär att alla bildrader visas samtidigt.
1080i:
1080i är specifikationen för de vertikala bildlinjerna. I det här fallet betyder "i" fält. Den här signalen visas vanligtvis interpolerad (t.ex. på enheter med en HDready-upplösning på 1280 x 720). Interpolationen lägger digitalt till pixlar, men ger också en lätt oskärpa. Vid 1080p-uppspelning används däremot hela ramar.
En projektors upplösning är det maximala antalet bildpunkter (pixlar) som en projektor kan visa med hjälp av sin naturliga teknik, dvs. utan konvertering eller beskärning av bilden. Den ursprungliga upplösningen är det antal pixlar som en projektor fysiskt har för att visa bilden. En projektor interpolerar vanligtvis en upplösning när den tar emot en bildsignal med en högre upplösning än den ursprungliga. Om så är fallet kan det finnas en brist på detaljer i bilden eller en allmän oskärpa i den visade bilden. Om en projektor tar emot en bildsignal med en lägre upplösning än den ursprungliga, interpolerar den också, den skalar upp bilden till den ursprungliga upplösningen, beräknar motsvarande ytterligare pixlar, om möjligt utan att ändra bildinformationen. Nackdelen är att även om bilden visas större än den matade bilden, kan de ursprungliga enskilda pixlarna bli mycket mer synliga när de multipliceras av konverteringen.
4K:
4K avser upplösningen 3840 x 2160 eller Ultra High Definition Television (UHDTV). Denna upplösning motsvarar 4 gånger upplösningen för Full HD. För att spela in filmer med den här upplösningen behövs särskilda kameror som kan spela in med cirka 8 megapixel (4K).
Full HD:
Termen Full HD används för att beskriva enheter som fysiskt kan visa eller ge ut HDTV-signaler i full storlek (1920 x 1080 pixlar).
1080p:
1080p är specifikationen för de vertikala bildlinjerna. Den hänvisar bland annat till upplösningen 1920 x 1080. "p" betyder i det här fallet fullramar, vilket innebär att alla bildrader visas samtidigt.
1080i:
1080i är specifikationen för de vertikala bildlinjerna. I det här fallet betyder "i" fält. Den här signalen visas vanligtvis interpolerad (t.ex. på enheter med en HDready-upplösning på 1280 x 720). Interpolationen lägger digitalt till pixlar, men ger också en lätt oskärpa. Vid 1080p-uppspelning används däremot hela ramar.
Ljudnivå
Driftsbuller:
Naturligtvis producerar varje projektor ett driftsljud på grund av ventilationsfläktens kylningsfunktion. Detta anges av tillverkaren i databladet i dB (decibel). I Eco-läget är projektorerna tystare än vid normal drift på grund av den minskade effekten. Tillverkarnas specifikationer stämmer dock inte alltid överens med verkligheten, eftersom det inte finns något standardiserat mätförfarande för detta mått. Projektorerna kan därför inte jämföras exakt med hjälp av volymspecifikationen.
Decibel (dB):
Naturligtvis avger varje projektor ett driftsljud som orsakas av ventilationsfläktens kylfunktion. Detta anges av tillverkaren i databladet i dB (decibel). I Eco-läget är projektorerna tystare än vid normal drift på grund av den minskade effekten. Tillverkarnas specifikationer stämmer dock inte alltid överens med verkligheten, eftersom det inte finns något standardiserat mätförfarande för detta mått. Projektorerna är alltså inte exakt jämförbara enligt volymspecifikationen.
Volym:
Naturligtvis producerar varje projektor ett driftsljud på grund av ventilationsfläktens kylningsfunktion. Detta anges av tillverkaren i databladet i dB (decibel). I Eco-läget är projektorerna tystare än vid normal drift på grund av den minskade effekten. Tillverkarnas specifikationer stämmer dock inte alltid överens med verkligheten, eftersom det inte finns något standardiserat mätförfarande för detta mått. Projektorerna är alltså inte exakt jämförbara enligt volymspecifikationen.
Naturligtvis producerar varje projektor ett driftsljud på grund av ventilationsfläktens kylningsfunktion. Detta anges av tillverkaren i databladet i dB (decibel). I Eco-läget är projektorerna tystare än vid normal drift på grund av den minskade effekten. Tillverkarnas specifikationer stämmer dock inte alltid överens med verkligheten, eftersom det inte finns något standardiserat mätförfarande för detta mått. Projektorerna kan därför inte jämföras exakt med hjälp av volymspecifikationen.
Decibel (dB):
Naturligtvis avger varje projektor ett driftsljud som orsakas av ventilationsfläktens kylfunktion. Detta anges av tillverkaren i databladet i dB (decibel). I Eco-läget är projektorerna tystare än vid normal drift på grund av den minskade effekten. Tillverkarnas specifikationer stämmer dock inte alltid överens med verkligheten, eftersom det inte finns något standardiserat mätförfarande för detta mått. Projektorerna är alltså inte exakt jämförbara enligt volymspecifikationen.
Volym:
Naturligtvis producerar varje projektor ett driftsljud på grund av ventilationsfläktens kylningsfunktion. Detta anges av tillverkaren i databladet i dB (decibel). I Eco-läget är projektorerna tystare än vid normal drift på grund av den minskade effekten. Tillverkarnas specifikationer stämmer dock inte alltid överens med verkligheten, eftersom det inte finns något standardiserat mätförfarande för detta mått. Projektorerna är alltså inte exakt jämförbara enligt volymspecifikationen.
Projektortyp
DLP:
DLP är en projektionsteknik. Med DLP-teknik skickas ljuset genom ett roterande färghjul. De nyare DLP-strålarna har redan ökat antalet färgsegment på det roterande färghjulet från sex till upp till åtta för att uppnå bättre färgblandning. Det färgade ljuset strålar in på ett DLP-chip med mikrospeglar. Det finns en mikrospegel per pixel. Från varje enskild mikrospegel sänds en bild genom linsen till projektionsskärmen, där en bild nu visas.
Regnbågseffekt:
Regnbågseffekten uppstår i princip med alla 1-chip DLP-projektorer. Det är dock bara en tredjedel av alla användare som märker av denna effekt. När bilder genereras av DLP-projektorer projiceras en specifik färg i färghjulet successivt på skärmen för varje pixel och tolkas av betraktarens öga som en respektive färg med en specifik ljusstyrka/intensitet. Ju fler segment färghjulet i en DLP-projektor har och ju snabbare det roterar eller DLP-chipet styrs, desto mindre blir regnbågseffekten. Då kan man se ett blinkande av färgerna i färghjulet (rött-grönt-blått, eventuellt även andra), delvis i kompletta, även stillbilder, delvis i rörliga bilder, men framför allt i kanterna mellan ljusa och mörka bildområden. Effekten kan också observeras i bilder med hög kontrast eller mörka bilder, eller när bildinnehållet förändras snabbt, t.ex. i actionfilmer. Tittare som märker av denna effekt rapporterar bland annat från lätt huvudvärk till svår huvudvärk och yrsel.
LCD:
LCD (Liquid Crystal Display) är en projektionsteknik. Lampans ljus delas upp av en dikroisk spegel i de tre primära färgerna rött, grönt och blått (3LCD). Det delade ljuset filtreras av en polysilikonpanel med flytande kristaller som arbetar för varje färg. Detta ger monokroma bilder som överlagras av ett prisma för att skapa en bild på skärmen. Särskilt högkvalitativa strålare använder fyra paneler (4LCD). Med 4LCD-strålare separeras även färgen gul. Denna förstärkning framhäver gult.
LCoS:
LcoS är en projektionsteknik. Denna teknik använder också flytande paneler, men panelerna är inte belysta som i LCD-tekniken. Det finns speglar bakom panelerna som liknar DLP-teknik. Dessa speglar minskar avsevärt effekten av flygskärmen och ger högre kontrastvärden.
Bakåtprojektion:
Många projektorer lämpar sig för så kallad bakåtprojektion. För bakåtprojektion krävs en lämplig genomskinlig skärm (bakåtprojektionsskärm). För bakåtprojektion placeras projektorn bakom skärmen och motsvarande läge är aktiverat i projektormenyn. Denna funktion säkerställer att bilden speglas. Fördelen med bakåtprojektion är att bilden inte skyms i området framför skärmen när människor går framför bilden i ljuskäglan mellan projektorn och skärmen. För bakåtprojektion behövs projektorer med högre ljusflöde, eftersom mycket ljus går förlorat när det passerar genom skärmen. Eftersom skärmar med bakåtprojektionsytor har en hög förstärkningsfaktor minskar betraktningsvinkeln, så publiken bör placeras så centralt som möjligt framför skärmen. Denna typ av bakåtprojektion är särskilt populär inom evenemangsbranschen.
Projektorer för korta avstånd:
Speciella projektorer för korta avstånd som är utrustade med ett vidvinkelobjektiv har utvecklats för användning i konferensrum och klassrum. Dessa projektorer används också ofta i samband med interaktiva whiteboards. Kortdistansprojektorer har den egenskapen att de projicerar en stor bild från ett mycket kort avstånd. Den här funktionen är mycket populär i presentatörskretsar eftersom den å ena sidan gör att en liten del av bilden döljs när presentatören står framför skärmen. För det andra blir presentatören inte eller bara lite bländad av projektorn. Denna effekt kan ökas med ultrakorta projektorer, som projicerar en motsvarande stor bild på bara några centimeters avstånd.
DLP är en projektionsteknik. Med DLP-teknik skickas ljuset genom ett roterande färghjul. De nyare DLP-strålarna har redan ökat antalet färgsegment på det roterande färghjulet från sex till upp till åtta för att uppnå bättre färgblandning. Det färgade ljuset strålar in på ett DLP-chip med mikrospeglar. Det finns en mikrospegel per pixel. Från varje enskild mikrospegel sänds en bild genom linsen till projektionsskärmen, där en bild nu visas.
Regnbågseffekt:
Regnbågseffekten uppstår i princip med alla 1-chip DLP-projektorer. Det är dock bara en tredjedel av alla användare som märker av denna effekt. När bilder genereras av DLP-projektorer projiceras en specifik färg i färghjulet successivt på skärmen för varje pixel och tolkas av betraktarens öga som en respektive färg med en specifik ljusstyrka/intensitet. Ju fler segment färghjulet i en DLP-projektor har och ju snabbare det roterar eller DLP-chipet styrs, desto mindre blir regnbågseffekten. Då kan man se ett blinkande av färgerna i färghjulet (rött-grönt-blått, eventuellt även andra), delvis i kompletta, även stillbilder, delvis i rörliga bilder, men framför allt i kanterna mellan ljusa och mörka bildområden. Effekten kan också observeras i bilder med hög kontrast eller mörka bilder, eller när bildinnehållet förändras snabbt, t.ex. i actionfilmer. Tittare som märker av denna effekt rapporterar bland annat från lätt huvudvärk till svår huvudvärk och yrsel.
LCD:
LCD (Liquid Crystal Display) är en projektionsteknik. Lampans ljus delas upp av en dikroisk spegel i de tre primära färgerna rött, grönt och blått (3LCD). Det delade ljuset filtreras av en polysilikonpanel med flytande kristaller som arbetar för varje färg. Detta ger monokroma bilder som överlagras av ett prisma för att skapa en bild på skärmen. Särskilt högkvalitativa strålare använder fyra paneler (4LCD). Med 4LCD-strålare separeras även färgen gul. Denna förstärkning framhäver gult.
LCoS:
LcoS är en projektionsteknik. Denna teknik använder också flytande paneler, men panelerna är inte belysta som i LCD-tekniken. Det finns speglar bakom panelerna som liknar DLP-teknik. Dessa speglar minskar avsevärt effekten av flygskärmen och ger högre kontrastvärden.
Bakåtprojektion:
Många projektorer lämpar sig för så kallad bakåtprojektion. För bakåtprojektion krävs en lämplig genomskinlig skärm (bakåtprojektionsskärm). För bakåtprojektion placeras projektorn bakom skärmen och motsvarande läge är aktiverat i projektormenyn. Denna funktion säkerställer att bilden speglas. Fördelen med bakåtprojektion är att bilden inte skyms i området framför skärmen när människor går framför bilden i ljuskäglan mellan projektorn och skärmen. För bakåtprojektion behövs projektorer med högre ljusflöde, eftersom mycket ljus går förlorat när det passerar genom skärmen. Eftersom skärmar med bakåtprojektionsytor har en hög förstärkningsfaktor minskar betraktningsvinkeln, så publiken bör placeras så centralt som möjligt framför skärmen. Denna typ av bakåtprojektion är särskilt populär inom evenemangsbranschen.
Projektorer för korta avstånd:
Speciella projektorer för korta avstånd som är utrustade med ett vidvinkelobjektiv har utvecklats för användning i konferensrum och klassrum. Dessa projektorer används också ofta i samband med interaktiva whiteboards. Kortdistansprojektorer har den egenskapen att de projicerar en stor bild från ett mycket kort avstånd. Den här funktionen är mycket populär i presentatörskretsar eftersom den å ena sidan gör att en liten del av bilden döljs när presentatören står framför skärmen. För det andra blir presentatören inte eller bara lite bländad av projektorn. Denna effekt kan ökas med ultrakorta projektorer, som projicerar en motsvarande stor bild på bara några centimeters avstånd.
Kontrast
Kontrast:
Kontrasten återspeglar graderingarna mellan den ljusaste och mörkaste punkten. Detta bestäms från vitt till grått till svart. Ju högre kontrast, desto mer exakt kan de enskilda graderingarna mellan de olika sektionerna urskiljas. I verkligheten spelar kontrasten dock bara en roll i mörka rum, eftersom ljuset motverkar kontrasten. Kontraster spelar därför en ganska underordnad roll i presentationsanordningar. Det bör också noteras att kontrasten bestäms på olika sätt beroende på tekniken. Detta resulterar ofta i mycket olika värden på papper.
Svart nivå:
Svartnivån anger det lägsta ljusvärdet för projektionen som uppnås när en svart bild projiceras. Ju bättre svartnivån är, desto mer betonas de mörka färgerna/svarta tonerna i bilden.
Kontrasten återspeglar graderingarna mellan den ljusaste och mörkaste punkten. Detta bestäms från vitt till grått till svart. Ju högre kontrast, desto mer exakt kan de enskilda graderingarna mellan de olika sektionerna urskiljas. I verkligheten spelar kontrasten dock bara en roll i mörka rum, eftersom ljuset motverkar kontrasten. Kontraster spelar därför en ganska underordnad roll i presentationsanordningar. Det bör också noteras att kontrasten bestäms på olika sätt beroende på tekniken. Detta resulterar ofta i mycket olika värden på papper.
Svart nivå:
Svartnivån anger det lägsta ljusvärdet för projektionen som uppnås när en svart bild projiceras. Ju bättre svartnivån är, desto mer betonas de mörka färgerna/svarta tonerna i bilden.
Horisontell keystone
Korrigering av keystone horisontellt:
Om det är möjligt bör en projektor alltid ställas ut i rät vinkel och horisontellt mot skärmen för att uppnå ett optimalt resultat. I praktiken är detta dock inte alltid möjligt. Därför är nästan alla beamers utrustade med vertikal keystone-korrigering och vissa modeller är även utrustade med horisontell keystone-korrigering. Den här funktionen kompenserar och korrigerar trapezoidal distorsion av bilden digitalt. Dessutom finns det en automatisk keystone-korrigering, vilket innebär att projektorn automatiskt känner av lutningen och justerar sig själv.
Förskjutning:
De flesta projektorer projicerar inte rakt fram, utan med en liten vertikal förskjutning nedåt eller uppåt (beroende på installationstyp finns det t.ex. bord- eller takinstallationer som gör denna förskjutning användbar). Denna s.k. offset kan kompenseras med hjälp av vertikal keystone-korrigering (varning: kvalitetsförlust!) eller objektivförskjutningsfunktion (optisk, förlustfri lösning) (om den finns tillgänglig på projektorn).
Om det är möjligt bör en projektor alltid ställas ut i rät vinkel och horisontellt mot skärmen för att uppnå ett optimalt resultat. I praktiken är detta dock inte alltid möjligt. Därför är nästan alla beamers utrustade med vertikal keystone-korrigering och vissa modeller är även utrustade med horisontell keystone-korrigering. Den här funktionen kompenserar och korrigerar trapezoidal distorsion av bilden digitalt. Dessutom finns det en automatisk keystone-korrigering, vilket innebär att projektorn automatiskt känner av lutningen och justerar sig själv.
Förskjutning:
De flesta projektorer projicerar inte rakt fram, utan med en liten vertikal förskjutning nedåt eller uppåt (beroende på installationstyp finns det t.ex. bord- eller takinstallationer som gör denna förskjutning användbar). Denna s.k. offset kan kompenseras med hjälp av vertikal keystone-korrigering (varning: kvalitetsförlust!) eller objektivförskjutningsfunktion (optisk, förlustfri lösning) (om den finns tillgänglig på projektorn).
Ingångar
HDMI:
Digital anslutning för överföring av bild och ljud. Nödvändigt för högupplöst bildkvalitet (HDTV). Eftersom HDMI 1.4 (High Speed) är lämplig för överföring av 3D-innehåll i Full HD. För högupplöst bildkvalitet i UHD, 4K eller HDR är anslutning via HDMI 2.0a eller högre lämplig. HDMI 2.1 eller högre bör användas från 120 Hz uppdateringsfrekvens i 4K.
VGA:
VGA-kontakten är en 15-stiftskontakt för analog bildöverföring. Den kallas också DSub15 och finns ofta på bärbara datorer och PC:s. Jämfört med andra analoga anslutningar ger den en bra bildkvalitet. Den kan skruvas fast på in- eller utmatningsenheten och kan anpassas till YUV med en lämplig konfiguration.
DisplayPort:
DisplayPort-anslutningen är en VESA-standardiserad anslutning för överföring av bild- och ljuddata. Förutom HDCP-kryptering stöds även DPCP. På grund av sin kompakta storlek används anslutningen oftast i bärbara datorer. En extra liten variant är MiniDisplayPort, som används särskilt i Apple-enheter.
DVI:
DVI (Digital Visual Interface) är ett gränssnitt för överföring av videodata. Endast analoga signaler kan överföras via DVi-A, endast digitala signaler via DVI-D och båda typerna av signaler via DVI-I.
USB:
USB (Universal Serial Bus) används för att styra och hantera projektorn (USB-B). Med vissa affärsenheter kan kontorets filer och bilder också presenteras direkt med ett USB-minne eller en mus kan anslutas via USB-ingången (USB-A).
Toslink:
Toslink-anslutningen är en optisk signalanslutning som fungerar med optiska fibrer. Den används för digital överföring av ljudsignaler. Den optiska konstruktionen ger en lägre känslighet för störningar från yttre magnetisk och elektrisk påverkan. Anslutningen används främst för DVD-/Blu-ray-spelare och jämförbara enheter i anslutning till en AV-mottagare, om dessa arbetar med dts- eller Dolby Digital-signaler.
YUV:
YUV-anslutningen, även kallad Y Cb/Pb Cr/Pr eller komponentanslutning, är en analog videoanslutning med tre kanaler (ljusintensitet och två färgkanaler). Kvalitativt sett är det den bästa analoga videoförbindelsen.
Komponentkabel:
YUV-kontakten överför analoga signaler via tre kablar (Y=svart och vitt UV=färger). YUV används för att överföra HDTV och är kompatibel med till exempel Cinch.
S-Video:
S-Video-anslutningen kallas också S-VHS- eller Hosiden-anslutning. Jämfört med Cinch-videoanslutningen fungerar den med två kanaler (ljusstyrka/färg). När det gäller kvalitet är den något bättre än Cinch-videoanslutningen, men det finns också begränsningar. Dessa kan förklaras av signalens känslighet, som till exempel återspeglas i bildförvrängningar.
Cinch:
Cinch-videoanslutningen kallas också kompositanslutning. För att göra det lättare att känna igen den är den vanligtvis klädd i gult. Eftersom överföringen endast sker via en kanal är bildkvaliteten låg.
D-Sub15:
VGA-kontakten är en 15-stiftskontakt för analog bildöverföring. Den kallas också DSub15 och finns ofta på bärbara datorer och PC:s. Jämfört med de andra analoga kontakterna ger den en bra bildkvalitet. Den kan skruvas fast på in- eller utmatningsenheten och kan anpassas till YUV med en lämplig konfiguration.
RS232:
RS232-gränssnittet kan användas för att styra eller hantera projektorn.
Mini Jack:
Med en enpolig minikontakt kan monoljudssignaler överföras, med en tvåpolig stereoljudssignal och med en trepolig stereoljudssignal och bilddata kan bilddata överföras.
Scart:
Scart är en kontakt som kan användas för att överföra analoga ljud- och videosignaler. Den är kompatibel med andra analoga anslutningar som RCA eller S-Video.
ARC:
Ljudreturkanalen, även kallad ARC eller audio return channel, infördes med HDMI version 1.4 för att minska mängden kablage mellan HDMI-komponenter. Ljudreturkanalen går via den befintliga HDMI-kabeln. Därför behöver en extra kabel för ljudet inte längre anslutas. Båda enheterna måste dock ha stöd för ARC. Alla ljudfilformat som också överförs via SPDIF-gränssnittet kan överföras via ljudreturkanalen. Dessa inkluderar Dolby Digital, Digital Theatre Sound och PCM-ljud. Till exempel kan en anslutning mellan en TV (inklusive mottagare) och en AV-mottagare ske via en HDMI-kabel. Ljudet från TV:n återges via HDMI-kabeln. Tidigare krävdes ytterligare en digital kabel (koaxial eller Tos-Link) för ljudsignalerna.
Digital anslutning för överföring av bild och ljud. Nödvändigt för högupplöst bildkvalitet (HDTV). Eftersom HDMI 1.4 (High Speed) är lämplig för överföring av 3D-innehåll i Full HD. För högupplöst bildkvalitet i UHD, 4K eller HDR är anslutning via HDMI 2.0a eller högre lämplig. HDMI 2.1 eller högre bör användas från 120 Hz uppdateringsfrekvens i 4K.
VGA:
VGA-kontakten är en 15-stiftskontakt för analog bildöverföring. Den kallas också DSub15 och finns ofta på bärbara datorer och PC:s. Jämfört med andra analoga anslutningar ger den en bra bildkvalitet. Den kan skruvas fast på in- eller utmatningsenheten och kan anpassas till YUV med en lämplig konfiguration.
DisplayPort:
DisplayPort-anslutningen är en VESA-standardiserad anslutning för överföring av bild- och ljuddata. Förutom HDCP-kryptering stöds även DPCP. På grund av sin kompakta storlek används anslutningen oftast i bärbara datorer. En extra liten variant är MiniDisplayPort, som används särskilt i Apple-enheter.
DVI:
DVI (Digital Visual Interface) är ett gränssnitt för överföring av videodata. Endast analoga signaler kan överföras via DVi-A, endast digitala signaler via DVI-D och båda typerna av signaler via DVI-I.
USB:
USB (Universal Serial Bus) används för att styra och hantera projektorn (USB-B). Med vissa affärsenheter kan kontorets filer och bilder också presenteras direkt med ett USB-minne eller en mus kan anslutas via USB-ingången (USB-A).
Toslink:
Toslink-anslutningen är en optisk signalanslutning som fungerar med optiska fibrer. Den används för digital överföring av ljudsignaler. Den optiska konstruktionen ger en lägre känslighet för störningar från yttre magnetisk och elektrisk påverkan. Anslutningen används främst för DVD-/Blu-ray-spelare och jämförbara enheter i anslutning till en AV-mottagare, om dessa arbetar med dts- eller Dolby Digital-signaler.
YUV:
YUV-anslutningen, även kallad Y Cb/Pb Cr/Pr eller komponentanslutning, är en analog videoanslutning med tre kanaler (ljusintensitet och två färgkanaler). Kvalitativt sett är det den bästa analoga videoförbindelsen.
Komponentkabel:
YUV-kontakten överför analoga signaler via tre kablar (Y=svart och vitt UV=färger). YUV används för att överföra HDTV och är kompatibel med till exempel Cinch.
S-Video:
S-Video-anslutningen kallas också S-VHS- eller Hosiden-anslutning. Jämfört med Cinch-videoanslutningen fungerar den med två kanaler (ljusstyrka/färg). När det gäller kvalitet är den något bättre än Cinch-videoanslutningen, men det finns också begränsningar. Dessa kan förklaras av signalens känslighet, som till exempel återspeglas i bildförvrängningar.
Cinch:
Cinch-videoanslutningen kallas också kompositanslutning. För att göra det lättare att känna igen den är den vanligtvis klädd i gult. Eftersom överföringen endast sker via en kanal är bildkvaliteten låg.
D-Sub15:
VGA-kontakten är en 15-stiftskontakt för analog bildöverföring. Den kallas också DSub15 och finns ofta på bärbara datorer och PC:s. Jämfört med de andra analoga kontakterna ger den en bra bildkvalitet. Den kan skruvas fast på in- eller utmatningsenheten och kan anpassas till YUV med en lämplig konfiguration.
RS232:
RS232-gränssnittet kan användas för att styra eller hantera projektorn.
Mini Jack:
Med en enpolig minikontakt kan monoljudssignaler överföras, med en tvåpolig stereoljudssignal och med en trepolig stereoljudssignal och bilddata kan bilddata överföras.
Scart:
Scart är en kontakt som kan användas för att överföra analoga ljud- och videosignaler. Den är kompatibel med andra analoga anslutningar som RCA eller S-Video.
ARC:
Ljudreturkanalen, även kallad ARC eller audio return channel, infördes med HDMI version 1.4 för att minska mängden kablage mellan HDMI-komponenter. Ljudreturkanalen går via den befintliga HDMI-kabeln. Därför behöver en extra kabel för ljudet inte längre anslutas. Båda enheterna måste dock ha stöd för ARC. Alla ljudfilformat som också överförs via SPDIF-gränssnittet kan överföras via ljudreturkanalen. Dessa inkluderar Dolby Digital, Digital Theatre Sound och PCM-ljud. Till exempel kan en anslutning mellan en TV (inklusive mottagare) och en AV-mottagare ske via en HDMI-kabel. Ljudet från TV:n återges via HDMI-kabeln. Tidigare krävdes ytterligare en digital kabel (koaxial eller Tos-Link) för ljudsignalerna.
- Produkter
- Projektor
- Projektorer
- Projektor efter märke
- Epson Projektor
- Acer Projektor
- Optoma Projektor
- BenQ Projektorer
- LG Projektor
- Samsung Projektor
- Sony Projektor
- ViewSonic Projektor
- Panasonic Projektor
- NEC Projektor
- XGIMI Projektor
- InFocus Projektor
- ScreenPlay Projektor
- JVC Projektor
- Asus Projektorer
- Hisense Projektorer
- i3 Projektorer
- Philips Projektorer
- Vivitek Projektorer
- Projektor efter användningsområde
- Projektorlampor
- Tillbehör till projektorer
- Projektordukar
- Displayer
- Touchdisplayer
- Monitorer
- LED Walls
- Anslutningsmöjligheter
- Fästen
- Videokonferenssystem
- Headsets
- Dokumentkameror och OH-projektorer
- Ljud
- Brädor och möbler
- Tillbehör
- Projektor
- Lösningar
- Tjänster
- Rådgivare och nyheter
- Rådgivning
5 Produkter
Sortera efter:
Sie sind auf der Suche nach einem erstklassigen Beamer für Ihr Heimkino oder für Ihre Business-Präsentationen? Dann sind Sie bei uns genau richtig! In unserer JVC Beamer Kategorie finden Sie eine große Auswahl an hochwertigen Beamern für jeden Bedarf.
Unser JVC Beamer 4K ist ein wahrer Alleskönner. Mit seiner außergewöhnlichen Bildqualität und Leistung werden Sie in eine neue Welt des visuellen Erlebens eintauchen. Die Kombination aus 4K- und HDR-Technologie sorgt für gestochen scharfe Bilder und lebendige Farben. Das JVC Beamer Heimkino ist perfekt für Film- und Serienabende im heimischen Wohnzimmer. Erleben Sie Kinoatmosphäre in den eigenen vier Wänden! Aber auch für Businesskunden und öffentliche Einrichtungen wie Schulen ist der JVC Beamer eine ausgezeichnete Wahl. Präsentationen und Schulungen werden mit dem JVC Beamer Full HD zu einem visuellen Highlight.
Was macht den JVC Beamer so besonders? Anders als andere Beamer auf dem Markt, bietet der JVC Beamer eine einzigartige Kombination aus Bildqualität, Helligkeit und Kontrast. Mit seiner 4K-Technologie und HDR-Unterstützung bietet er ein unvergleichliches Erlebnis für die Augen. Außerdem ist er mit einer hohen Anzahl an Anschlüssen ausgestattet, was eine einfache und flexible Nutzung ermöglicht.
Bei uns können Sie nicht nur den JVC Beamer kaufen, sondern auch von unseren umfangreichen Serviceleistungen profitieren. Wir bieten Ihnen einen Montageservice, der Ihnen Zeit und Mühe spart. Auf Wunsch liefern wir Ihnen Ihren neuen Beamer direkt bis vor Ihre Haustür.
Und das ist noch nicht alles! Wir bieten Ihnen auch passendes JVC Beamer Zubehör wie Deckenhalterungen und Fernbedienungen an, um die Nutzung Ihres Beamers zu optimieren.
Wir sind stolz darauf, Ihnen diese hervorragende Produktreihe anbieten zu können. Unsere Beamerserie bietet eine beeindruckende Leistung und unvergleichliche Bildqualität. Jeder JVC Beamer ist ein erstklassiges Produkt, das speziell dafür entwickelt wurde, Ihnen eine außergewöhnliche Erfahrung zu bieten.
Insgesamt ist der JVC Beamer ein Produkt, das mit seiner Leistung, Bildqualität und Flexibilität überzeugt. Mit unserem umfangreichen Angebot an JVC Beamern und Zubehör, sowie unseren Serviceleistungen, sind wir Ihre erste Wahl für hochwertige Audio- und visuelle Produkte. Bestellen Sie jetzt Ihren neuen JVC Beamer und erleben Sie unvergessliche Augenblicke!