Displayer
Här hittar du professionella digitala skyltar samt interaktiva touchdisplays, videoväggar och LED-väggar för inomhus- och utomhusbruk. Vi erbjuder också många displaytillbehör som stativ samt olika monteringssystem för displayer. Letar du efter en individuell lösning för ett konferensrum, mötesrum eller point-of-sale?
Våra produktexperter från visunext hjälper dig gärna!
En projektors upplösning är det maximala antalet bildpunkter (pixlar) som en projektor kan visa med hjälp av sin naturliga teknik, dvs. utan konvertering eller beskärning av bilden. Den ursprungliga upplösningen är det antal pixlar som en projektor fysiskt har för att visa bilden. En projektor interpolerar vanligtvis en upplösning när den tar emot en bildsignal med en högre upplösning än den ursprungliga. Om så är fallet kan det finnas en brist på detaljer i bilden eller en allmän oskärpa i den visade bilden. Om en projektor tar emot en bildsignal med en lägre upplösning än den ursprungliga, interpolerar den också, den skalar upp bilden till den ursprungliga upplösningen, beräknar motsvarande ytterligare pixlar, om möjligt utan att ändra bildinformationen. Nackdelen är att även om bilden visas större än den matade bilden, kan de ursprungliga enskilda pixlarna bli mycket mer synliga när de multipliceras av konverteringen.
4K:
4K avser upplösningen 3840 x 2160 eller Ultra High Definition Television (UHDTV). Denna upplösning motsvarar 4 gånger upplösningen för Full HD. För att spela in filmer med den här upplösningen behövs särskilda kameror som kan spela in med cirka 8 megapixel (4K).
Full HD:
Termen Full HD används för att beskriva enheter som fysiskt kan visa eller ge ut HDTV-signaler i full storlek (1920 x 1080 pixlar).
1080p:
1080p är specifikationen för de vertikala bildlinjerna. Den hänvisar bland annat till upplösningen 1920 x 1080. "p" betyder i det här fallet fullramar, vilket innebär att alla bildrader visas samtidigt.
1080i:
1080i är specifikationen för de vertikala bildlinjerna. I det här fallet betyder "i" fält. Den här signalen visas vanligtvis interpolerad (t.ex. på enheter med en HDready-upplösning på 1280 x 720). Interpolationen lägger digitalt till pixlar, men ger också en lätt oskärpa. Vid 1080p-uppspelning används däremot hela ramar.
LED är en belysningsteknik. Med LED-teknik används dioder som belysningsmaterial och inte konventionella UHP-lampor. Fördelen med denna teknik är att dioderna inte använder någon glödtråd och praktiskt taget inte förbrukar någon energi. Lysdioder har dock ett mer blåaktigt färgomfång än UHP-lampor, vilket är anledningen till att bilden ofta upplevs som något kallare.
Färghjul:
Förutom DMD-chipet är färghjulet ett av de viktigaste kriterierna för bildgenerering i DLP-projektorer. Färghjulet roterar ständigt med extremt hög hastighet och har för närvarande 3, 4, 5 eller i vissa fall ännu fler färgsegment. Genom färghjulet delas ljuset från projektorlampan växelvis upp i de primära färgerna rött, grönt och blått praktiskt taget utan avbrott. I moderna projektorer innehåller färghjulet även vitt och ibland andra färger som cyan, magenta och gult. Med 3 segment roterar färghjulet med 3600 eller 7200 varv per minut, med 7 segment med upp till 14400 varv per minut. (4x hastighet). Varje färg som ögat uppfattar i en DLP-projektor är därför en extremt snabb sekvens av enskilda, olika färgade ljusstrålar fram till själva bearbetningen. Eftersom den här tekniken ibland inte använder alla färgpositioner i färghjulet för bilder med hög kontrast, eller eftersom de färger som krävs för färgblandning är placerade långt ifrån varandra på hjulet, känner vissa tittare igen regnbågseffekten. Denna egenskap är mer påtaglig med långsammare färghjul och lägre rotationshastigheter än med projektorer med snabbare och mer frekvent segmenterade färghjul.
Digital anslutning för överföring av bild och ljud. Nödvändigt för högupplöst bildkvalitet (HDTV). Eftersom HDMI 1.4 (High Speed) är lämplig för överföring av 3D-innehåll i Full HD. För högupplöst bildkvalitet i UHD, 4K eller HDR är anslutning via HDMI 2.0a eller högre lämplig. HDMI 2.1 eller högre bör användas från 120 Hz uppdateringsfrekvens i 4K.
VGA:
VGA-kontakten är en 15-stiftskontakt för analog bildöverföring. Den kallas också DSub15 och finns ofta på bärbara datorer och PC:s. Jämfört med andra analoga anslutningar ger den en bra bildkvalitet. Den kan skruvas fast på in- eller utmatningsenheten och kan anpassas till YUV med en lämplig konfiguration.
DisplayPort:
DisplayPort-anslutningen är en VESA-standardiserad anslutning för överföring av bild- och ljuddata. Förutom HDCP-kryptering stöds även DPCP. På grund av sin kompakta storlek används anslutningen oftast i bärbara datorer. En extra liten variant är MiniDisplayPort, som används särskilt i Apple-enheter.
DVI:
DVI (Digital Visual Interface) är ett gränssnitt för överföring av videodata. Endast analoga signaler kan överföras via DVi-A, endast digitala signaler via DVI-D och båda typerna av signaler via DVI-I.
USB:
USB (Universal Serial Bus) används för att styra och hantera projektorn (USB-B). Med vissa affärsenheter kan kontorets filer och bilder också presenteras direkt med ett USB-minne eller en mus kan anslutas via USB-ingången (USB-A).
Toslink:
Toslink-anslutningen är en optisk signalanslutning som fungerar med optiska fibrer. Den används för digital överföring av ljudsignaler. Den optiska konstruktionen ger en lägre känslighet för störningar från yttre magnetisk och elektrisk påverkan. Anslutningen används främst för DVD-/Blu-ray-spelare och jämförbara enheter i anslutning till en AV-mottagare, om dessa arbetar med dts- eller Dolby Digital-signaler.
YUV:
YUV-anslutningen, även kallad Y Cb/Pb Cr/Pr eller komponentanslutning, är en analog videoanslutning med tre kanaler (ljusintensitet och två färgkanaler). Kvalitativt sett är det den bästa analoga videoförbindelsen.
Komponentkabel:
YUV-kontakten överför analoga signaler via tre kablar (Y=svart och vitt UV=färger). YUV används för att överföra HDTV och är kompatibel med till exempel Cinch.
S-Video:
S-Video-anslutningen kallas också S-VHS- eller Hosiden-anslutning. Jämfört med Cinch-videoanslutningen fungerar den med två kanaler (ljusstyrka/färg). När det gäller kvalitet är den något bättre än Cinch-videoanslutningen, men det finns också begränsningar. Dessa kan förklaras av signalens känslighet, som till exempel återspeglas i bildförvrängningar.
Cinch:
Cinch-videoanslutningen kallas också kompositanslutning. För att göra det lättare att känna igen den är den vanligtvis klädd i gult. Eftersom överföringen endast sker via en kanal är bildkvaliteten låg.
D-Sub15:
VGA-kontakten är en 15-stiftskontakt för analog bildöverföring. Den kallas också DSub15 och finns ofta på bärbara datorer och PC:s. Jämfört med de andra analoga kontakterna ger den en bra bildkvalitet. Den kan skruvas fast på in- eller utmatningsenheten och kan anpassas till YUV med en lämplig konfiguration.
RS232:
RS232-gränssnittet kan användas för att styra eller hantera projektorn.
Mini Jack:
Med en enpolig minikontakt kan monoljudssignaler överföras, med en tvåpolig stereoljudssignal och med en trepolig stereoljudssignal och bilddata kan bilddata överföras.
Scart:
Scart är en kontakt som kan användas för att överföra analoga ljud- och videosignaler. Den är kompatibel med andra analoga anslutningar som RCA eller S-Video.
ARC:
Ljudreturkanalen, även kallad ARC eller audio return channel, infördes med HDMI version 1.4 för att minska mängden kablage mellan HDMI-komponenter. Ljudreturkanalen går via den befintliga HDMI-kabeln. Därför behöver en extra kabel för ljudet inte längre anslutas. Båda enheterna måste dock ha stöd för ARC. Alla ljudfilformat som också överförs via SPDIF-gränssnittet kan överföras via ljudreturkanalen. Dessa inkluderar Dolby Digital, Digital Theatre Sound och PCM-ljud. Till exempel kan en anslutning mellan en TV (inklusive mottagare) och en AV-mottagare ske via en HDMI-kabel. Ljudet från TV:n återges via HDMI-kabeln. Tidigare krävdes ytterligare en digital kabel (koaxial eller Tos-Link) för ljudsignalerna.
Display för alla användningsområden
Displayer har för länge sedan blivit en del av vår vardag - både på jobbet och hemma. Vi får en mängd olika typer av information via displayer överallt: de senaste erbjudandena, infotainment, men också företags- och projektpresentationer samt innehållet i seminarier och kurser.
Det finns lämpliga displaylösningar för nästan alla användningsområden. Vi har displayer för alla användningsområden och i alla prisklasser.
Vad är viktigt när du köper en display?
Om du redan vet hur och var du vill använda displayen är det relativt enkelt att orientera dig. Det finns bara några tips och viktiga tekniska displayfunktioner som vi vill dela med oss av och som du definitivt bör känna till.
Bildupplösning
Bildupplösningen på en display är en av de viktigaste egenskaperna. Förutom kontrast, ljusstyrka och betraktningsvinkelstabilitet är det nämligen den som i slutändan bestämmer bildkvaliteten hos en display.
De mest populära bildupplösningarna för displayer är Full HD (1 920 x 1 080) och 4K UHD. I princip rekommenderar vi 4K UHD framför Full HD-upplösningen, särskilt för skärmar med större skärmdiagonal. Anledningen till detta är det vanligtvis korta betraktningsavståndet: bilden på en 4K-display ser helt enkelt mer högupplöst och därmed också betydligt bättre ut än bilden på en Full HD-display för en betraktare som befinner sig på ett kort avstånd från skärmen.
Ljusstyrka
Ljusstyrkan på en display är minst lika viktig som bildupplösningen. Liksom för displayer uttrycks detta i candela (cd/m²), eller mer sällan i nit (nit). Värdet för de två måttenheterna är detsamma. Det betyder att 500 cd/m² motsvarar 500 nit och vice versa.
Hur ljusstark en display behöver vara beror på var du vill använda den och hur starkt det omgivande ljuset är.
Ljusstyrka | Användningssituation |
ca 350-450cd/m² | Rum med kontrollerbara ljusförhållanden |
från 500 cd/m² | Normala ljusförhållanden i omgivningen |
ca 700 cd/m² | Starkt omgivningsljus, men inget direkt solljus (t.ex. mottagningshall) |
från 700 cd/m² | Mycket ljus miljö, direkt solljus (t.ex. skyltfönster, utomhus) |
Kontrast
När vi talar om kontrast menar vi i de flesta fall ljushetskontrast , närmare bestämt förhållandet mellan den mörkaste och ljusaste punkten i en bild. Ju större detta förhållande är, desto attraktivare och skarpare framstår bilden för oss.
På de flesta skärmar ligger kontrasten i det fyrsiffriga området. Vanliga värden är till exempel 3 000:1 och 5 000:1. Generellt sett är många skärmar jämförbara när det gäller kontrast. Både skärmar med en kontrast på 3 000:1 och skärmar med en kontrast på 5 000:1 visar en mycket likartad, solid bild.
Stabilitet i betraktningsvinkeln
Betraktningsvinkelstabilitet är en egenskap hos bildskärmar som avser den största möjliga betraktningsvinkeln vid vilken den visade bilden kan visas för betraktaren med liten eller ingen förlust av bildkvalitet. Ju större denna vinkel är, desto mindre är kvalitetsförlusten i fråga om färgåtergivning och ljusstyrka.
Bildskärmar med stabila betraktningsvinklar har vanligtvis en maximal betraktningsvinkel i horisontalplanet på mellan 160 och strax under 180 grader.
Driftsversion
Driftstidsfrigörelsen är en bildskärms lämplighet för kontinuerlig drift. Specifikationen för detta består av det maximala antalet timmar per dag i förhållande till veckans längd.
I regel är skärmarutformade för professionell användning, för kontinuerlig drift dygnet runt, 16/7 eller 12/7 . Naturligtvis kan man också hitta andra specifikationer, till exempel 10/7. I vår tabell hittar du de typiska drifttiderna för respektive drifttid.
Driftsversion | Bäst lämpad för |
24/7 | Användning dygnet runt |
16/7 | Användning längre än en arbetsdag |
12/7 | Användning under fakturarstid |
Anslutningar
De vanligaste bildskärmsanslutningarna är HDMI, DVI, DisplayPort och VGA. HDMI-anslutningen är den överlägset vanligaste i praktiken. Detta beror på att överföringsstandarden för HDMI-anslutningen är utformad för samtidig överföring av ljud- och videosignalen. Dessutom stöder HDMI-standarden även överföring av 4K-innehåll. Alternativt kan du också använda den moderna DisplayPort-anslutningen, om den finns tillgänglig.
DVI och VGA är rena videoanslutningar. Dessutom är matningen via VGA endast analog, varför du hellre bör använda en HDMI-anslutning.
Ytterligare anslutningar är gränssnitt för externa styrsystem, t.ex. RJ-45 (LAN) och RS-232-gränssnitt. Ofta har skärmarna också en 3,5 mm jackutgång och en eller flera USB-portar.
Montering
Det finns vanligtvis olika alternativ för att montera en skärm: Du kan montera en display antingen på ett väggfäste, takfäste eller på ett displaystativ. Beroende på användningsområde och rumssituation kan du välja respektive lösning.
Interaktiva pekskärmar: arbete i klassrummet och mötesrummet
Pekskärmar är skärmar som är utrustade med en beröringskänslig yta för att underlätta användningen av de program som visas på skärmen. Fördelen med sådana skärmar är att de kan manövreras enbart genom att röra vid ett finger (eller en penna).
Dessutom är pekskärmar ofta utrustade med avancerade pekgränssnitt, så att de kan användas av flera användare samtidigt som en barnlek. Det finns flera olika beröringstekniker som kan användas i pekskärmar. Inom sektorn för professionella storformatskärmar är dessa främst IR-teknik och kapacitiv beröringsteknik.
Kapacitiva pekskärmar är i allmänhet bättre och mer exakta att styra än IR-skärmar. De är dock också dyrare och ännu inte lika utbredda. Pekskärmar är intressanta och praktiska för både utbildning och företag. I båda fallen öppnar de upp för bättre samarbete och därmed för snabbare kunskapsöverföring. Det bästa exemplet på detta är Samsung Flip.
Videoväggskärmar: Det bästa blickfånget
Videoväggskärmar är det bästa blickfånget. Det är därför de föredras för digital skyltning. Här kombineras flera skärmar för att bilda ett större visningsområde som kan fyllas med valfritt innehåll: Grafiska element, videor eller animationer.
Det är inte ovanligt att videoväggskärmarna har integrerade skyltspelare, funktioner för bekväm innehållshantering och olika andra funktioner för individuell anpassning på plats.
Skärmdiagonal: Vilka skärmstorlekar finns tillgängliga?
Skärmdiagonalen anger hur stor skärmen är. Den anges vanligtvis i tum eller, mer sällan, i centimeter. Skärmdiagonalen för de mindre skärmarna börjar vid 10 tum och för de större skärmarna vid cirka 55 tum. Beroende på var och till vad du vill använda en skärm kan du bestämma dig för en lämplig skärmstorlek.
Skärmar under 55 tum är perfekta att använda i nästan alla rum, från en liten reception till ett mötesrum eller fakturar. Skärmar med diagonaler över 55 tum är mer lämpliga för större rum, till exempel konferensrum, klassrum, föreläsningssalar eller större receptioner på hotell. Skärmar med stora diagonaler är också att föredra framför mindre skärmar för digital skyltning i kassor.
Skärmar med diagonaler på mindre än 32 tum är ovanliga. Dessa finns vanligen i form av displaylösningar för informationsställen i pelare eller displayhöljen för montering i liggande eller stående format. Informationsställen lämpar sig utmärkt som medier för kommunikation med kunder, anställda och patienter.
Typiska bildskärmsdiagonaler för bildskärmar
Bilddiagonal i tum | Skärmdiagonal i centimeter |
32" | 81 cm |
42" | 107 cm |
55" | 140 cm |
65" | 165 cm |
75" | 191 cm |
85" | 216 cm |
Alla displayer efter storlek
Paneltyp för bildskärmar: Vilken är den bästa?
Det finns olika typer av paneler som används i bildskärmar, men LCD-paneler (Liquid Crystal Display) med IPS-teknik har blivit de mest populära. Jämfört med TN-paneler, som är vanligare i monitorer, kännetecknas IPS-tekniken av hög kontrast, färgåtergivning och framför allt mycket god stabilitet i betraktningsvinkeln.
Skärmar med OLED-teknik ger också en mycket kontrastrik bild. Här skapas bilden med hjälp av organiska lysdioder. Bildkvaliteten på dessa skärmar är enastående! Dessutom är höljets djup mycket litet tack vare OLED-tekniken. Därför kan de integreras mycket stilfullt i nästan alla rum. De finns dock för närvarande endast tillgängliga som skylt- och presentationsskärmar, men inte som pekskärmar.
Visa fästen: För enkel montering av displayen
Displayer kan monteras på olika sätt. De vanligaste typerna av montering är t.ex. montering via ett väggfäste, på ett displaystativ eller via ett takfäste.