Köpvillkor
Allmänt om visunext /visunext Sweden AB org.nr 556810-2593 köpvillkor
Konsumentköplagen (1990:032) och Lag (2000:274) om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal (Distanshandelslagen) innehåller lagar för att skydda dig som konsument. Oavsett hur du handlar hos oss är nedanstående köpvillkor komplement till dessa lagar och är de bestämmelser som gäller mellan oss (visunext Sweden AB org.nr 556810-2593) och dig.
§ 1 Köp
§ 2 Priser och betalning
§ 3 Leveranser
§ 4 Garanti
§ 5 Ångerrätt/öppet köp
§ 6 Reklamationsrätt
6.1 Avbokningspolicy
Konsumenterna har 14 dagars ångerrätt.
6.2 Rätt till ångerrätt
Du har rätt att häva avtalet inom fjorton dagar utan att ange någon orsak.
Ångerfristen är fjorton dagar från den dag då du eller en tredje part som du har utsett, som inte är transportör, har eller har tagit varorna i besittning.
Vid ett avtal om flera varor som du har beställt som en del av en enda beställning och som levereras separat börjar ångerfristen den dag då du eller en tredje part som du har angett, och som inte är transportören, har tagit eller har tagit de sista varorna i besittning.
För att utöva din ångerrätt måste du informera oss (visunext Sweden AB, Stora Åvägen 21, 43634 Askim, info@visunext.se, Fax: 031 361 35 82 , Telefon: 031 308 88 55) genom en tydlig förklaring (t.ex. ett brev som skickas per post, fax eller e-post) om ditt beslut att återkalla detta avtal. Du kan använda den bifogade förlagan till ångerblankett för detta ändamål, vilket dock inte är obligatoriskt. Du kan använda denna modell av ångerblankett eller också fylla i och skicka in vår ångerblankett elektroniskt på vår webbplats. Om du använder dig av detta alternativ skickar vi dig utan dröjsmål (t.ex. via e-post) en bekräftelse på mottagandet av en sådan återkallelse. För att iaktta ångerfristen räcker det att du skickar meddelandet om utövandet av ångerrätten innan ångerfristen löper ut.
6.3 Konsekvenser av återkallelse
Om du ångrar detta avtal ska vi omedelbart och senast inom fjorton dagar från den dag då vi tar emot de varor som ska returneras återbetala alla betalningar som vi har mottagit från dig, inklusive leveranskostnader (med undantag för extra kostnader till följd av att du har valt en annan typ av leverans än den billigaste standardleverans som vi erbjuder).
För varor som kan skickas med paketpost gäller följande: Du får en kostnadsfri returetikett från oss via e-post och kan använda den för att skicka tillbaka varorna till oss. Vänligen skicka varorna oanvända, i originalförpackning och okrossbara.
Produkter som skickas till standardpris men som på grund av sin beskaffenhet inte kan skickas med postpaket (överlånga eller skrymmande varor som t.ex. dukar, displayer, skivor eller möbler etc.) hämtar vi hos dig. Kostnaderna för denna upphämtning ska bäras av dig. För en duk är kostnaden för hämtning i Sverige (endast fastlandet) 570 kr (inkl. moms) och för frakt av gods i Sverige (endast fastlandet) 1500 kr (per pall inkl. moms). Obetalda försändelser accepteras i allmänhet inte.
Du är endast ansvarig för eventuell värdeminskning av varorna till följd av annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion.
För återbetalningen använder vi samma betalningsmedel som du använde för den ursprungliga transaktionen. Du kommer inte under några omständigheter att debiteras några avgifter för denna återbetalning. Vi kan vägra att återbetala dig tills vi har fått tillbaka varorna eller tills du har lämnat bevis på att du har returnerat varorna försäkrade, beroende på vilket som inträffar först.
6.4 Särskilda anmärkningar
Om du finansierar detta avtal genom ett lån och senare återkallar det, är du inte heller längre bunden av låneavtalet, förutsatt att båda avtalen utgör en ekonomisk enhet. Detta förutsätts i synnerhet om vi samtidigt är din långivare eller om din långivare utnyttjar vårt samarbete i samband med finansieringen. Om lånet redan har tillfallit oss när återkallelsen träder i kraft eller när varorna återlämnas, ska din långivare träda in i våra rättigheter och skyldigheter från det finansierade avtalet i förhållande till dig när det gäller de rättsliga konsekvenserna av återkallelsen eller återlämnandet. Det sistnämnda gäller inte om föremålet för detta avtal är förvärv av finansiella instrument (t.ex. värdepapper, valuta eller derivat). Om du vill undvika en avtalsförpliktelse så långt det är möjligt ska du utnyttja din ångerrätt och även återkalla låneavtalet om du också har rätt till ångerrätt för detta.
Slut på avbokningsreglerna
6.5 Undantag från ångerrätten
Ovannämnda ångerrätt gäller inte avtal om leverans av varor som inte är prefabricerade och för vars tillverkning ett individuellt val eller fastställande av konsumenten är avgörande eller som är klart anpassade till konsumentens personliga behov.
Exempel på avbeställningsblankett
(Om du vill säga upp avtalet ska du fylla i den här informationen och skicka den till oss).
till:
visunext Sweden AB
Stora Åvägen 21
43634 Askim
Fax: 031 361 35 82
E-post: info@visunext.se
Jag/vi (*) återkallar härmed det avtal som jag/vi (*) ingått om köp av följande varor/ tillhandahållande (*) av följande tjänst
Beställd den / mottagna den (*)
Konsumentens/konsumenternas namn (*)
Konsumentens/konsumenternas adress (*)
Konsumentens/konsumenternas (*) underskrift (endast vid pappersmeddelanden)
Datum _____________________________
(*) Stryk det som inte är tillämpligt
§ 7 Ångerrätt, garantiärenden eller reklamation
§ 8 Miljöansvar
§ 9 Sekretess och säkerhet
Ansvarig för behandling av personuppgifter är visunext Sweden AB (organisationsnummer 556810‑2593), med adress Stora Åvägen 21, 436 32 Askim / Göteborg, Sverige.
9.2 Ändamål och rättsliga grunder
De personuppgifter du lämnar vid beställning — till exempel namn, adress, telefonnummer och, vid faktura eller delbetalning, personnummer — behandlas endast för att:
- fullfölja avtalet (artikel 6.1 lit. b GDPR),
- uppfylla lagstadgade förpliktelser (artikel 6.1 lit. c GDPR),
- Sköta kundservice och dokumentation (t.ex. kommunikation via telefon eller e‑post),
- med ditt samtycke, skicka nyhetsbrev eller produktrelaterade erbjudanden (artikel 6.1 lit. a GDPR).
Personuppgifter kommer inte att lämnas ut till tredje part, förutom när det är nödvändigt för:
- att fullgöra avtalet (såsom till betalnings- eller leveranspartners),
- att uppfylla lagkrav.
Vid sådana tillfällen tillämpas lämpliga skyddsåtgärder för att säkerställa uppgifternas säkerhet.
9.4 Dina rättigheter enligt GDPR
Du har rätt att när som helst utöva dina rättigheter enligt GDPR (artiklarna 15–22), inklusive:
- rätt till tillgång, rättelse, radering, begränsning av behandling, dataportabilitet, och invändning mot behandling.
9.5 Säkerhetsåtgärder
Vi vidtar lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda dina personuppgifter från obehörig åtkomst, förlust eller skada, i enlighet med artikel 32 GDPR.
9.6 Mer information
Ytterligare information om vilka kategorier av personuppgifter som behandlas, för vilka ändamål, hur länge uppgifterna sparas samt dina rättigheter, finns i vår fullständiga Integritetspolicy tillgänglig på webbplatsen.