44 598,00 kr*
- ANSI Lumen 5 200 ANSI Lumen
- Upplösning 1920 x 1200 WUXGA
- Format 16:10
- Ljudnivå 35 dB
Köps ofta tillsammans
Produktinformation
Briljant färgåtergivning
Quartet Colour Harmonizer är en originell färghjulsmekanism med optimerad optisk design. Den modulerar ljusutgången i enlighet med bildens färgkrav och uppnår reproduktion av ett brett färgspektrum med rent vitt för större färgprecision och djup utan att ge avkall på ljusstyrkan. I kombination med den stabila SOLID SHINE-laserhällbarheten och den överlägsna likformigheten hos DLP™-bildåtergivningen framstår färgerna som rikare och ljusare utan det gröna skenet som ibland uppstår med alternativa projektionstekniker.
Upplev följande höjdpunkter:
- Garanterad lasersäkerhet
- Snabb start/snell av-funktion
- 360 graders rotation av kroppen framifrån och åt sidan
- Funktioner för kantutjämning och färgmatchning
- Kompatibel med Art-Net DMX, Crestron Connected™ och PJLink™
- DICOM-simuleringsläge
Rich Color Enhancer innehåller ett dynamiskt läge som prioriterar bildens ljusstyrka och ett grafikläge/standardläge för att passa grafiskt innehåll. Det här läget justerar färghjulets timing för djupare färgmättnad i situationer där maximal ljusstyrka inte krävs.
Dynamisk kontrast 2 Förbättrar kontrastprecisionen
PT-FRZ60/FRZ50 har en ny inställning för dynamisk kontrast 2 som förbättrar den digitalt modulerade kontrastprecisionen till en nivå nära våra professionella modeller. Dynamic Contrast justerar ljusutgången bild för bild eller scen för scen i enlighet med bildkraven och uppnår exakt kontrast när ljusa och mörka scener växlar ofta. Vita färger är ljusare, svarta färger rikare och hudtoner mer naturliga, även i väl upplysta miljöer. Tekniken använder också mindre energi än konventionella projektionssystem.
Vid räckvidd med objektiv med 2,0x zoom och linsförskjutning
För att bana väg för en stressfri installation är projektorerna utrustade med en optisk zoomlins med 2,0x optisk zoom som stöder ett brett utbud av projektionsavstånd samtidigt som den fyller hela skärmen med en hög ljusstyrka. V/H Lens Shift (Vertikal: +64%, -44% och Horisontell: +34%, -27%) lokaliserar bilden på skärmen när optimal projektorplacering inte är möjlig, t.ex. i rum med högt i tak eller för vinklad projektion. V/H keystone-korrigering (vertikalt: ±40 °, horisontellt: ±20 °), korrigering av krökt skärm och automatisk bildrotationsfunktion ingår för att ytterligare öka flexibiliteten. Objektiv, objektivförskjutningsområde och valfria fästen är identiska med den tidigare Panasonic PT-RZ570, vilket gör PT-FRZ60/FRZ50 till ett kostnadseffektivt ersättningsval eftersom den nya projektorn kan bytas ut direkt utan praktiskt taget några installationsjusteringar.
Stöder 4K/60p-signalinmatning
Båda projektorerna stöder okomprimerade 4K/60p-inmatningssignaler via HDCP 2.3-kompatibla HDMI®-ingångar eller DIGITAL LINK-utgången. Möjligheten att spela upp Ultra HD-video i projektorns upplösning är ovärderlig när man distribuerar samma signal till 4K-kompatibla slutpunkter med olika skärmupplösningar. En extern videokonverter behövs inte, vilket sparar installationskostnader, och du behöver inte längre omkoda video för att matcha olika skärmupplösningar. Om så önskas kan både video och 10Base-T/100Base-TX-kompatibla styrsignaler tilldelas DIGITAL LINK via CAT5e STP-kabel (eller högre): ett kostnadseffektivt sätt att ansluta över långa avstånd.
CEC-kompatibla HDMI-ingångar och USB DC-utgång
HDMI-ingångarna är kompatibla med kontrollkommandon från en CEC-kompatibel komponent, vilket gör att du kan sätta på/av projektorn och starta uppspelning med hjälp av källenhetens kontroller. En 5 V/2 A USB DC-utgång driver en HDMI-nätverksströmningsenhet, så att grupper kan dela innehåll från sina datorer eller mobiltelefoner på den stora skärmen. USB-strömmen stöder också anslutning av PressIT , Panasonics nya trådlösa presentationssystem, för enkel överföring av innehåll med en knapptryckning från PC eller mobiltelefon - ingen programvaruinstallation krävs.
Separata LAN- och DIGITAL LINK-portar: 700;">
Separerade LAN- och HDBase-T™-baserade DIGITAL LINK-portar möjliggör 100Base-TX- och 10BaseT-kompatibla styrsignaler via Panasonic-, Crestron ®-, AMX- och Extron ®-tillämpningar som tilldelats den dedikerade LAN-anslutningen, vilket möjliggör DIGITAL LINK för hög videobandbredd över kabelavstånd på upp till 150 m (492 ft).
Tyst 27 dB projektionsläge
Med fler klasser och möten som nu sker online är det viktigt att ha en tyst projektor som inte dränker diskussionen. En tyst projektor hjälper också ditt team att fokusera genom att begränsa distraktioner. PT-FRZ60/FRZ50 har ett tyst läge som gör det möjligt att arbeta praktiskt taget ohörbart vid 27 dB (PT-FRZ50) eller 30 dB (PT-FRZ60). Njut av bättre resultat från en uppmärksam publik, oavsett om de är i rummet eller deltar online.
SOLID SHINE-laser för tillförlitligt hög ljusstyrka
PT-FRZ60 och PT-FRZ50 har långlivade solid state-lasermoduler istället för en förbrukningslampa. Fördelarna med laserprojektion är klart bevisade, utan förbrukningsdelar som behöver bytas ut under åratal av kontinuerlig projektion dygnet runt och en plattare ljusstyrka med överlägsen färgjämlikhet. Upplev bättre bildkvalitet under längre tid till en jämförelsevis lägre kostnad. En annan fördel är möjligheten att slå på och av enheten när som helst via rumsbrytaren utan att skada ljuskällan.
Laserredundans upprätthåller bildvisningen
Failover-kretsar begränsar ljusstyrkaförlusten i den osannolika händelsen att en enskild diod skulle gå sönder. Multi Laser Drive Engine har redundanta lasermoduler som upprätthåller bildvisningen och gör att presentationen kan fortsätta om en lasermodul går sönder, vilket är ovärderligt för verksamhetskritiska situationer där projektionen inte får avbrytas.
Filterfri kylning och lufttätt optiskt block
Den värmepipebaserade kylningen med kylflänsar för DMD-blocket gör att det inte behövs något luftfilter. Dessa projektorer kan fungera kontinuerligt i 20 000 timmar* i dammiga miljöer utan underhåll tack vare en hermetiskt förseglad optisk motor som förhindrar att damm tränger in och tillhörande bildförsämring.
Multi Monitoring & Control Software with optional early warning features
Hantera upp till 2048 enheter via intranätet med praktisk visualisering av systemöversikten och automatisk sökning efter oregistrerade enheter. Den kostnadsfria programvaran är paketerad med valfria funktioner för tidig varning*. Dessa möjliggör upptäckt av anomalier, påminnelser om schemalagt underhåll med mera.
Daylight View Basic
Panasonic's Daylight View Basic-teknologi uppnår skarpa, väl synliga bilder genom att förbättra detaljer, särskilt i mörka delar av bilden som normalt sett är svåra att se i starkt upplysta rum. En inbyggd sensor mäter det omgivande ljuset, medan Daylight View Basic justerar halftonfärgen och ljusstyrkan för att matcha den omgivande belysningen.
Teknisk data
Namn | Panasonic PT-FRZ50BE Projektor, 1920 x 1200 WUXGA, 5 200 ANSI Lumen |
---|---|
Artikelnummer | 1000014321 |
GTIN/EAN | 5025232941438 |
Tillverkarens artikelnummer | PT-FRZ50BE |
ISO Lumen | 5 200 ISO Lumen |
Modellnamn | PT-FRZ50BE |
Objektivet ingår | Ja |
Tillverkare | Panasonic |
Produkttyp | Projektor |
Produktserie | Panasonic FRZ-serien |
Applikation | Företagsprojektor , Installationsprojektor Applikation Projektor för ultrakort avstånd: Speciella projektorer för korta avstånd som är utrustade med ett vidvinkelobjektiv har utvecklats för användning i konferensrum och klassrum. Dessa projektorer används också vanligtvis för interaktiva whiteboards. Dessa projektorer har förmågan att projicera en stor bild från ett mycket kort avstånd. Projektorer med ultrakorta avstånd är mycket populära bland presentatörer eftersom bilden inte skyms när presentatören står framför skärmen. För det andra blir presentatören inte eller bara lite bländad av projektorn. Denna effekt kan ökas med ultrakorta projektorer som projicerar en motsvarande stor bild från ett avstånd på bara några centimeter. |
Projektortyp | DLP Projektortyp DLP: DLP är en projektionsteknik. Med DLP-teknik skickas ljuset genom ett roterande färghjul. De nyare DLP-strålarna har redan ökat antalet färgsegment på det roterande färghjulet från sex till upp till åtta för att uppnå bättre färgblandning. Det färgade ljuset strålar in på ett DLP-chip med mikrospeglar. Det finns en mikrospegel per pixel. Från varje enskild mikrospegel sänds en bild genom linsen till projektionsskärmen, där en bild nu visas. Regnbågseffekt: Regnbågseffekten uppstår i princip med alla 1-chip DLP-projektorer. Det är dock bara en tredjedel av alla användare som märker av denna effekt. När bilder genereras av DLP-projektorer projiceras en specifik färg i färghjulet successivt på skärmen för varje pixel och tolkas av betraktarens öga som en respektive färg med en specifik ljusstyrka/intensitet. Ju fler segment färghjulet i en DLP-projektor har och ju snabbare det roterar eller DLP-chipet styrs, desto mindre blir regnbågseffekten. Då kan man se ett blinkande av färgerna i färghjulet (rött-grönt-blått, eventuellt även andra), delvis i kompletta, även stillbilder, delvis i rörliga bilder, men framför allt i kanterna mellan ljusa och mörka bildområden. Effekten kan också observeras i bilder med hög kontrast eller mörka bilder, eller när bildinnehållet förändras snabbt, t.ex. i actionfilmer. Tittare som märker av denna effekt rapporterar bland annat från lätt huvudvärk till svår huvudvärk och yrsel. LCD: LCD (Liquid Crystal Display) är en projektionsteknik. Lampans ljus delas upp av en dikroisk spegel i de tre primära färgerna rött, grönt och blått (3LCD). Det delade ljuset filtreras av en polysilikonpanel med flytande kristaller som arbetar för varje färg. Detta ger monokroma bilder som överlagras av ett prisma för att skapa en bild på skärmen. Särskilt högkvalitativa strålare använder fyra paneler (4LCD). Med 4LCD-strålare separeras även färgen gul. Denna förstärkning framhäver gult. LCoS: LcoS är en projektionsteknik. Denna teknik använder också flytande paneler, men panelerna är inte belysta som i LCD-tekniken. Det finns speglar bakom panelerna som liknar DLP-teknik. Dessa speglar minskar avsevärt effekten av flygskärmen och ger högre kontrastvärden. Bakåtprojektion: Många projektorer lämpar sig för så kallad bakåtprojektion. För bakåtprojektion krävs en lämplig genomskinlig skärm (bakåtprojektionsskärm). För bakåtprojektion placeras projektorn bakom skärmen och motsvarande läge är aktiverat i projektormenyn. Denna funktion säkerställer att bilden speglas. Fördelen med bakåtprojektion är att bilden inte skyms i området framför skärmen när människor går framför bilden i ljuskäglan mellan projektorn och skärmen. För bakåtprojektion behövs projektorer med högre ljusflöde, eftersom mycket ljus går förlorat när det passerar genom skärmen. Eftersom skärmar med bakåtprojektionsytor har en hög förstärkningsfaktor minskar betraktningsvinkeln, så publiken bör placeras så centralt som möjligt framför skärmen. Denna typ av bakåtprojektion är särskilt populär inom evenemangsbranschen. Projektorer för korta avstånd: Speciella projektorer för korta avstånd som är utrustade med ett vidvinkelobjektiv har utvecklats för användning i konferensrum och klassrum. Dessa projektorer används också ofta i samband med interaktiva whiteboards. Kortdistansprojektorer har den egenskapen att de projicerar en stor bild från ett mycket kort avstånd. Den här funktionen är mycket populär i presentatörskretsar eftersom den å ena sidan gör att en liten del av bilden döljs när presentatören står framför skärmen. För det andra blir presentatören inte eller bara lite bländad av projektorn. Denna effekt kan ökas med ultrakorta projektorer, som projicerar en motsvarande stor bild på bara några centimeters avstånd. |
Lamptyp | Laser |
ANSI Lumen | 5 200 ANSI Lumen ANSI Lumen Det finns olika mätmetoder för ljusstyrkan hos strålkastare och projektorer, vilket resulterar i olika värden. Beroende på standard och metod tas hänsyn till faktorer som mätmiljö, ljuskälla och projektion. Detta resulterar i enhetsnamn som ANSI-lumen, ISO-lumen eller LED-lumen, som inte är direkt jämförbara med varandra. ANSI-lumen: Det mest använda och standardiserade måttet på ljusstyrkan hos projektorer. Det bygger på fasta specifikationer för mätmiljön och möjliggör exakta jämförelsevärden. ISO-lumen: (ca 0,99 ANSI-lumen) En alternativ standardmätning enligt ISO-standarden, som fungerar på liknande sätt som ANSI-lumen. Det är oftast bara något lägre, ca 0,99 ANSI-lumen motsvarar 1 ISO-lumen. LED-lumen: (ca 1,3-2,4 ANSI-lumen) En ljusstyrkesspecifikation som används specifikt för LED-projektorer. Den är ofta högre än ANSI-lumen eftersom inga standardiserade mätstandarder används. Faktorn ligger mellan 1,3 och 2,4 jämfört med ANSI-lumen. CVIA-lumen: (ca 1,8-2,5 ANSI-lumen) En standard som utvecklats specifikt för den kinesiska marknaden. Den tar hänsyn till ytterligare kriterier som t.ex. systemets totala ljusstyrka. CVIA-lumen motsvarar ungefär 1,8 till 2,5 ANSI-lumen. Observera att: Våra butiksfilter använder endast ANSI-lumen. För att säkerställa jämförbarhet mellan enheterna konverterar vi andra specifikationer till ANSI-lumen med hjälp av medelvärden. |
Upplösning | 1920 x 1200 WUXGA Upplösning Resolution: En projektors upplösning är det maximala antalet bildpunkter (pixlar) som en projektor kan visa med hjälp av sin naturliga teknik, dvs. utan konvertering eller beskärning av bilden. Den ursprungliga upplösningen är det antal pixlar som en projektor fysiskt har för att visa bilden. En projektor interpolerar vanligtvis en upplösning när den tar emot en bildsignal med en högre upplösning än den ursprungliga. Om så är fallet kan det finnas en brist på detaljer i bilden eller en allmän oskärpa i den visade bilden. Om en projektor tar emot en bildsignal med en lägre upplösning än den ursprungliga, interpolerar den också, den skalar upp bilden till den ursprungliga upplösningen, beräknar motsvarande ytterligare pixlar, om möjligt utan att ändra bildinformationen. Nackdelen är att även om bilden visas större än den matade bilden, kan de ursprungliga enskilda pixlarna bli mycket mer synliga när de multipliceras av konverteringen. 4K: 4K avser upplösningen 3840 x 2160 eller Ultra High Definition Television (UHDTV). Denna upplösning motsvarar 4 gånger upplösningen för Full HD. För att spela in filmer med den här upplösningen behövs särskilda kameror som kan spela in med cirka 8 megapixel (4K). Full HD: Termen Full HD används för att beskriva enheter som fysiskt kan visa eller ge ut HDTV-signaler i full storlek (1920 x 1080 pixlar). 1080p: 1080p är specifikationen för de vertikala bildlinjerna. Den hänvisar bland annat till upplösningen 1920 x 1080. "p" betyder i det här fallet fullramar, vilket innebär att alla bildrader visas samtidigt. 1080i: 1080i är specifikationen för de vertikala bildlinjerna. I det här fallet betyder "i" fält. Den här signalen visas vanligtvis interpolerad (t.ex. på enheter med en HDready-upplösning på 1280 x 720). Interpolationen lägger digitalt till pixlar, men ger också en lätt oskärpa. Vid 1080p-uppspelning används däremot hela ramar. |
Format | 16:10 Format Format: Den projicerade bilden visas i ett format (bildförhållande) som anges av projektorn. Formatet bestäms också av projektorns upplösning (se även avsnittet Upplösning). Skärmformatet väljs vanligen utifrån formatet på beamerbilden. De vanligaste formaten är 4:3, 16:9 och 16:10. |
Kontrast | 20 000 :1 Kontrast Kontrast: Kontrasten återspeglar graderingarna mellan den ljusaste och mörkaste punkten. Detta bestäms från vitt till grått till svart. Ju högre kontrast, desto mer exakt kan de enskilda graderingarna mellan de olika sektionerna urskiljas. I verkligheten spelar kontrasten dock bara en roll i mörka rum, eftersom ljuset motverkar kontrasten. Kontraster spelar därför en ganska underordnad roll i presentationsanordningar. Det bör också noteras att kontrasten bestäms på olika sätt beroende på tekniken. Detta resulterar ofta i mycket olika värden på papper. Svart nivå: Svartnivån anger det lägsta ljusvärdet för projektionen som uppnås när en svart bild projiceras. Ju bättre svartnivån är, desto mer betonas de mörka färgerna/svarta tonerna i bilden. |
Ljudnivå | 35 dB Ljudnivå Driftsbuller: Naturligtvis producerar varje projektor ett driftsljud på grund av ventilationsfläktens kylningsfunktion. Detta anges av tillverkaren i databladet i dB (decibel). I Eco-läget är projektorerna tystare än vid normal drift på grund av den minskade effekten. Tillverkarnas specifikationer stämmer dock inte alltid överens med verkligheten, eftersom det inte finns något standardiserat mätförfarande för detta mått. Projektorerna kan därför inte jämföras exakt med hjälp av volymspecifikationen. Decibel (dB): Naturligtvis avger varje projektor ett driftsljud som orsakas av ventilationsfläktens kylfunktion. Detta anges av tillverkaren i databladet i dB (decibel). I Eco-läget är projektorerna tystare än vid normal drift på grund av den minskade effekten. Tillverkarnas specifikationer stämmer dock inte alltid överens med verkligheten, eftersom det inte finns något standardiserat mätförfarande för detta mått. Projektorerna är alltså inte exakt jämförbara enligt volymspecifikationen. Volym: Naturligtvis producerar varje projektor ett driftsljud på grund av ventilationsfläktens kylningsfunktion. Detta anges av tillverkaren i databladet i dB (decibel). I Eco-läget är projektorerna tystare än vid normal drift på grund av den minskade effekten. Tillverkarnas specifikationer stämmer dock inte alltid överens med verkligheten, eftersom det inte finns något standardiserat mätförfarande för detta mått. Projektorerna är alltså inte exakt jämförbara enligt volymspecifikationen. |
Ljudnivå (eco) | 30 dB Ljudnivå (eco) Driftsbuller: Naturligtvis producerar varje projektor ett driftsljud på grund av ventilationsfläktens kylningsfunktion. Detta anges av tillverkaren i databladet i dB (decibel). I Eco-läget är projektorerna tystare än vid normal drift på grund av den minskade effekten. Tillverkarnas specifikationer stämmer dock inte alltid överens med verkligheten, eftersom det inte finns något standardiserat mätförfarande för detta mått. Projektorerna kan därför inte jämföras exakt med hjälp av volymspecifikationen. Decibel (dB): Naturligtvis avger varje projektor ett driftsljud som orsakas av ventilationsfläktens kylfunktion. Detta anges av tillverkaren i databladet i dB (decibel). I Eco-läget är projektorerna tystare än vid normal drift på grund av den minskade effekten. Tillverkarnas specifikationer stämmer dock inte alltid överens med verkligheten, eftersom det inte finns något standardiserat mätförfarande för detta mått. Projektorerna är alltså inte exakt jämförbara enligt volymspecifikationen. Volym: Naturligtvis producerar varje projektor ett driftsljud på grund av ventilationsfläktens kylningsfunktion. Detta anges av tillverkaren i databladet i dB (decibel). I Eco-läget är projektorerna tystare än vid normal drift på grund av den minskade effekten. Tillverkarnas specifikationer stämmer dock inte alltid överens med verkligheten, eftersom det inte finns något standardiserat mätförfarande för detta mått. Projektorerna är alltså inte exakt jämförbara enligt volymspecifikationen. |
Lamplivslängd | 20 000 Timme Lamplivslängd Lampans livslängd: Lampans livslängd anges av tillverkaren en gång i normalläge och en gång i ekoläge. Beroende på vilket läge projektorn används i kan lampan ha kortare eller längre livslängd. Lampans livslängd beror dock också på hur länge den används. Ju längre en projektor är i drift, desto snabbare kan den förlora sin livslängd. Dessutom kan yttre påverkan som damm eller nikotin leda till att livslängden förkortas. För att säkerställa en längre livslängd för lampan måste enheten underhållas på lämpligt sätt. För LCD-projektorer innebär underhåll att luftfiltret bör dammsugas ofta eller bytas ut helt och hållet om det finns en motsvarande ansamling av smuts. För att underlätta för användaren erbjuder de olika tillverkarna olika garantivillkor för sina lampor. Till exempel ett år på lampan eller upp till 1000 lamptimmar, beroende på vilket som inträffar först. Detta varierar dock från tillverkare till tillverkare och kan hittas i de specifika databladen. |
run-time | 24/7 |
Min. Projektionsavstånd | 150 cm |
Max. Projektionsavstånd | 2 240 cm |
Min. Projektionsratio | 1,46 Min. Projektionsratio Projiceringskvot: Projektionsförhållandet anger vid vilket projektionsavstånd motsvarande bildbredd uppnås. Detta värde beror på det installerade objektivet.Exempel 1 - Beräkning av avståndet: Projektionsförhållande 1,4-1,8:1 Önskad bildbredd = 300 cm Resultat: 420 - 540 cm avstånd (300 x 1,4 eller 1,8). Exempel 2 - Beräkning av möjliga bildbredder: Projektionsförhållande 1,4-1,8:1 Projektionsavstånd = 560 cm Resultat: 311 - 400 cm bildbredd (560 / 1,4 eller 1,8). |
Max. Projektionsratio | 2,94 Max. Projektionsratio Projektionskoefficient: Projektionskoefficienten anger vid vilket projektionsavstånd motsvarande bildbredd uppnås. Detta värde beror på det installerade objektivet.Exempel 1 - Beräkning av avståndet: Projektionsfaktor 1,4-1,8:1 Önskad bildbredd = 300 cm Resultat: Avstånd 420 - 540 cm (300 x 1,4 eller 1,8). Exempel 2 - Beräkning av möjliga bildbredder: Projektionsförhållande 1,4-1,8:1 Projektionsavstånd = 560 cm Resultat: 311 - 400 cm bildbredd (560 / 1,4 eller 1,8). |
Minsta Horisontell lens-shift | −27% |
Max Horisontell lens-shift | 34% |
Minsta Vertikal lens-shift | −44% |
Max. Vertikal lens-shift | 64% |
Zoomobjektiv | 2 |
Horisontell keystone | 20% Horisontell keystone Korrigering av keystone horisontellt: Om det är möjligt bör en projektor alltid ställas ut i rät vinkel och horisontellt mot skärmen för att uppnå ett optimalt resultat. I praktiken är detta dock inte alltid möjligt. Därför är nästan alla beamers utrustade med vertikal keystone-korrigering och vissa modeller är även utrustade med horisontell keystone-korrigering. Den här funktionen kompenserar och korrigerar trapezoidal distorsion av bilden digitalt. Dessutom finns det en automatisk keystone-korrigering, vilket innebär att projektorn automatiskt känner av lutningen och justerar sig själv. Förskjutning: De flesta projektorer projicerar inte rakt fram, utan med en liten vertikal förskjutning nedåt eller uppåt (beroende på installationstyp finns det t.ex. bord- eller takinstallationer som gör denna förskjutning användbar). Denna s.k. offset kan kompenseras med hjälp av vertikal keystone-korrigering (varning: kvalitetsförlust!) eller objektivförskjutningsfunktion (optisk, förlustfri lösning) (om den finns tillgänglig på projektorn). |
Vertikal keystone | 40% |
Ingångar | 1x Ethernet , 1x RS232 , 2x HDMI , 2x VGA Ingångar HDMI: Digital anslutning för överföring av bild och ljud. Nödvändigt för högupplöst bildkvalitet (HDTV). Eftersom HDMI 1.4 (High Speed) är lämplig för överföring av 3D-innehåll i Full HD. För högupplöst bildkvalitet i UHD, 4K eller HDR är anslutning via HDMI 2.0a eller högre lämplig. HDMI 2.1 eller högre bör användas från 120 Hz uppdateringsfrekvens i 4K. VGA: VGA-kontakten är en 15-stiftskontakt för analog bildöverföring. Den kallas också DSub15 och finns ofta på bärbara datorer och PC:s. Jämfört med andra analoga anslutningar ger den en bra bildkvalitet. Den kan skruvas fast på in- eller utmatningsenheten och kan anpassas till YUV med en lämplig konfiguration. DisplayPort: DisplayPort-anslutningen är en VESA-standardiserad anslutning för överföring av bild- och ljuddata. Förutom HDCP-kryptering stöds även DPCP. På grund av sin kompakta storlek används anslutningen oftast i bärbara datorer. En extra liten variant är MiniDisplayPort, som används särskilt i Apple-enheter. DVI: DVI (Digital Visual Interface) är ett gränssnitt för överföring av videodata. Endast analoga signaler kan överföras via DVi-A, endast digitala signaler via DVI-D och båda typerna av signaler via DVI-I. USB: USB (Universal Serial Bus) används för att styra och hantera projektorn (USB-B). Med vissa affärsenheter kan kontorets filer och bilder också presenteras direkt med ett USB-minne eller en mus kan anslutas via USB-ingången (USB-A). Toslink: Toslink-anslutningen är en optisk signalanslutning som fungerar med optiska fibrer. Den används för digital överföring av ljudsignaler. Den optiska konstruktionen ger en lägre känslighet för störningar från yttre magnetisk och elektrisk påverkan. Anslutningen används främst för DVD-/Blu-ray-spelare och jämförbara enheter i anslutning till en AV-mottagare, om dessa arbetar med dts- eller Dolby Digital-signaler. YUV: YUV-anslutningen, även kallad Y Cb/Pb Cr/Pr eller komponentanslutning, är en analog videoanslutning med tre kanaler (ljusintensitet och två färgkanaler). Kvalitativt sett är det den bästa analoga videoförbindelsen. Komponentkabel: YUV-kontakten överför analoga signaler via tre kablar (Y=svart och vitt UV=färger). YUV används för att överföra HDTV och är kompatibel med till exempel Cinch. S-Video: S-Video-anslutningen kallas också S-VHS- eller Hosiden-anslutning. Jämfört med Cinch-videoanslutningen fungerar den med två kanaler (ljusstyrka/färg). När det gäller kvalitet är den något bättre än Cinch-videoanslutningen, men det finns också begränsningar. Dessa kan förklaras av signalens känslighet, som till exempel återspeglas i bildförvrängningar. Cinch: Cinch-videoanslutningen kallas också kompositanslutning. För att göra det lättare att känna igen den är den vanligtvis klädd i gult. Eftersom överföringen endast sker via en kanal är bildkvaliteten låg. D-Sub15: VGA-kontakten är en 15-stiftskontakt för analog bildöverföring. Den kallas också DSub15 och finns ofta på bärbara datorer och PC:s. Jämfört med de andra analoga kontakterna ger den en bra bildkvalitet. Den kan skruvas fast på in- eller utmatningsenheten och kan anpassas till YUV med en lämplig konfiguration. RS232: RS232-gränssnittet kan användas för att styra eller hantera projektorn. Mini Jack: Med en enpolig minikontakt kan monoljudssignaler överföras, med en tvåpolig stereoljudssignal och med en trepolig stereoljudssignal och bilddata kan bilddata överföras. Scart: Scart är en kontakt som kan användas för att överföra analoga ljud- och videosignaler. Den är kompatibel med andra analoga anslutningar som RCA eller S-Video. ARC: Ljudreturkanalen, även kallad ARC eller audio return channel, infördes med HDMI version 1.4 för att minska mängden kablage mellan HDMI-komponenter. Ljudreturkanalen går via den befintliga HDMI-kabeln. Därför behöver en extra kabel för ljudet inte längre anslutas. Båda enheterna måste dock ha stöd för ARC. Alla ljudfilformat som också överförs via SPDIF-gränssnittet kan överföras via ljudreturkanalen. Dessa inkluderar Dolby Digital, Digital Theatre Sound och PCM-ljud. Till exempel kan en anslutning mellan en TV (inklusive mottagare) och en AV-mottagare ske via en HDMI-kabel. Ljudet från TV:n återges via HDMI-kabeln. Tidigare krävdes ytterligare en digital kabel (koaxial eller Tos-Link) för ljudsignalerna. |
Trådlös teknologi | Ej Specificerad Trådlös teknologi WLAN: WLAN (Wireless Local Area Network) är ett trådlöst nätverk. Till exempel kan projektorer eller skärmar anslutas trådlöst till olika källor (bärbara datorer, smarttelefoner etc.) för att möjliggöra trådlös bildöverföring. I vissa fall krävs ytterligare komponenter (donglar/adaptrar) för detta om en trådlös anslutning inte stöds direkt. AirPlay: Apples AirPlay-teknik används för trådlös överföring av innehåll, t.ex. musik och videor, från iOS- och Mac-enheter. Det kan också vara mottagarenheter, t.ex. högtalare, AV-mottagare, stereosystem eller TV-apparater. Streaming fungerar också från en iOS-enhet till en matchande mottagare. Det protokoll som Apple har utvecklat kan också licensieras av andra tillverkare. iProjection: Med den kostnadsfria Epson iProjection-appen kan projektorer styras på distans och kontorsinnehåll och foton kan projiceras. Appen är kompatibel med aktuella Epson-projektorer och kan även användas som en praktisk fjärrkontroll. Andra funktioner i denna funktion är sökning efter tillgängliga projektorer, volymkontroll, mute och en frysfunktion för att frysa den aktuella bilden i en presentation. Det viktigaste Office-innehållet, t.ex. Word-, Excel-, PowerPoint-, Keynote- och PDF-filer, stöds och kan spelas upp direkt från mediet. Bilder i JPEG- och PNG-format kan också presenteras direkt. Epson iProjection-appen kan laddas ner gratis från Apple App Store och Google Play Store. Lätt MP: En speciell nätverksfunktion från Epson. Med Easy MP-funktionen kan du göra effektiva presentationer på flera datorer via ett befintligt nätverk. Med Easy MP kan du överföra en presentation, bilder och ljuddata via nätverket och på så sätt ta emot ett urval från olika källor i nätverket. |
Funktioner | 360 grad projektion , Lens Shift , Motoriserad lins , inbyggda högtalare |
Produktbredd | 49,8 cm |
Produkthöjd | 16,8 cm |
Produktdjup | 49,2 cm |
Produktvikt | 16,3 kg |
Färg | svart |
Leveransomfattning | Snabb använingsguide , batterier , fjärrkontroll |
Tillstånd | Ny |
Garantitid | 24 Månad |
Typ av garanti | införselservice Information om tjänster och stöd |
Information om tillverkarens garanti:
Här hittar du mer detaljerad information om de olika typerna av garantier. Se vår tillverkaröversikt för kontaktuppgifter och garantivillkor för motsvarande garantianspråk. De lagstadgade garantirättigheterna begränsas inte av en extra tillverkargaranti. Vårt ansvar för defekter regleras av lagen. Felrättigheter kan begäras kostnadsfritt.
Produktsäkerhet
Person som ansvarar för EU |
---|
Panasonic Deutschland |
Winsbergring 15 |
22525 Hamburg |
Germany |
panasonic.de@eu.panasonic.com |