Om visunext
Hur kontaktar jag kundservice för att handla på visunext?
Kontaktblankett
Vad är ”visunext”?
Företagsprofil
Var hittar jag köpvillkoren?
Köpvillkor
Varför kan visunext erbjuda så attraktiva priser?
visunext är en av de största återförsäljarna av projektorer i Europa. Tack vare starka och strategiska relationer med våra leverantörer kan vi köpa i stora mängder för att minimera kostnaderna. Detta gör att vi kan erbjuda mycket konkurrenskraftiga priser till våra kunder i kombination med en utmärkt kundtjänst.
Rådgivning
Har visunext bra och kompetent rådgivning?
Våra rådgivare har en utmärkt produktkunskap och är grundligt utbildade. De hålls uppdaterade med den senaste produktutvecklingen genom regelbundna utbildningstillfällen från våra tillverkare. Vi kan erbjuda expertråd om produkter från hemmabioprojektor till mer komplexa anläggningar för stora installationer. Under de senaste åren har vår organisation rekommenderat projektorer till mer än 200 000 kunder. Det är vår filosofi att ge professionella och objektiva råd.
Har ni personlig rådgivning tillhands?
Våra medarbetare kommer att besvara era frågor via e-mail eller telefon. Rådgivning på plats och visning av demoprodukter kan vi tyvärr inte erbjuda.
Har ni personlig och speciell rådgivning för företagare?
Större projekt kräver särskild uppmärksamhet och vi har ett team av key account managers som ger professionell rådgivning. De kan ge specifik prisuppgift och ramavtal samt övrig ekonomisk information som krävs för att framgångsrikt slutföra ett projekt.
Beställningsätt
Hur handlar jag på visunext?
Online är det enklaste och snabbaste sättet att beställa. Lägg de önskade produkterna i varukorgen. När du har handlat klart klickar du på varukorgen som visas i övre högra hörnet, och därefter fortsätt till kassan. Efter det väljer du vilken slags kund du är. Sedan följer du anvisningarna och väljer hur du vill betala. Du har även valet att maila beställningen, så lägger vi den åt dig. Det vi då behöver är en skriftlig order på vad du önskar beställa, från vilket företag du vill beställa, hur du önskar att betala, leveransadress, faktureringsadress, organisationsnummer, namn och telefonnummer. När ordern är lagd kommer vi att skicka ut en bekräftelse via e-mail, så vi är tacksamma om du är noggrann med att skriva in rätt e-mailadress. Skriv gärna med telefonnummer så att både vi och transportören kan nå dig.
Hur beställer jag?
När vi har mottagit dina uppgifter, kommer din beställning behandlas omedelbart. Vi kommer automatiskt att informera dig via e-mail om några förändringar sker så att du alltid har den senaste informationen och vet när du kan förvänta dig dina varor. Kontakta oss om du har några frågor.
Varför måste man ha ett kundkonto?
Nej, det är inte nödvändigt att öppna ett kundkonto. Du behöver endast välja din vara och lägga den i kundvagnen och därefter fortsätta till kassan och ange dina uppgifter som en gäst. Alternativt kan du registrera dig som ny kund då du får en översikt på dina tidigare beställningar och möjlighet att spåra ditt paket.
Logistik/leverans
Hur tillförlitlig är er lagerstatus?
Finns varan i lager tar det ca 3-6 dagar att leverera, såvida de inte avser en ovanligt stor vara. Större produkter tar generellt sätt längre tid att leverera. Om varan inte finns i lager anges datum när den förväntas inkomma i vårt lager i Tyskland. Det tar ytterligare några dagar innan du kan förvänta dig att få din vara hemskickad. Vi skickar varorna via UPS eller DSV och du kan alltid följa vart din/dina varor befinner sig.
Vad händer om jag inte är hemma vid leveransen?
Om du inte är hemma då din/dina varor levereras lämnar UPS eller DSV ett meddelande om att de har varit där och försökt lämna varorna. Du kan då ordna en ny leverans. Efter tre misslyckade försök att leverera varorna kommer de tillbaka till oss.
Erbjuder ni online-spårning av produkterna jag har beställt?
Så snart din vara har lämnat vårt lager i Tyskland blir du meddelad om detta via e-mail. När du får detta meddelande kan du spåra dina varor. Spårningsnumret skickar vi på begäran till dig via e-mail.
Hur lång tid tar min leverans?
Normalt tar det 3-6 dagar för varorna att levereras. Det går även att beställa via Expressfrakt: ytterligare serviceavgifter tillkommer dock. Har ni frågor om leverans eller undrar över Expressfrakt så hör gärna av er till oss via e-mail eller per telefon.
Vilka anlitar ni för leveranser?
Våra logistikpartners är vanligen UPS och DSV. Vi förbehåller oss rätten att använda andra logistikpartners i undantagsfall.
Transportskador och fel leveranser
Om varan är skadad vid leveranstillfället bör detta anmälas omgående till kundservice på visunext. För att vi ska kunna reklamera skadan gentemot våra tillverkare, behöver vi anmäla transportskadan inom 1-3 dagar. Vi är därför mycket tacksamma om du anmäler skadan så snart du upptäckt den.
Skickar ni till en annan leveransadress?
Naturligtvis kan du ange en annan leveransadress än faktureringsadressen. Detta kan du göra under beställningsprocessen.
Betalning
Erbjuder ni direktbetalning eller betalning med kreditkort?
DIREKTBETALNING Direktbetalning innebär att du har möjlighet att förskottsbetala din order om du är ansluten till någon av följande Internetbanker: SEB, Swedbank, Nordea eller Svenska Handelsbanken. När du väljer betalsättet ”direktbetalning” slussas du vidare till din Internetbank. Där du får sedan logga in på vanligt sätt. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen. Efter detta slussas du tillbaka till vår hemsida för att slutföra din beställning. Vid eventuell avbeställning, återbetalas dina pengar inom 3-10 dagar. BANK-OCH KREDITKORT Med hjälp av ditt VISA eller Mastercard kan du enkelt och tryggt genomföra ditt kortköp hos oss. Fyll i ditt kortnummer samt giltighetstiden som står på kortets framsida. Därefter fyller du i verifieringskoden (CVC2) som du hittar på kortets baksida (de tre sista siffrorna). Vid kortbetalning via kreditkort reserveras beloppet på ditt konto. Vid en eventuell avbeställning kan vi enkelt avboka din reservation inom några arbetsdagar. Alla uppgifter hanteras med ett säkert och globalt krypteringssystem, som är framtaget av VISA och Mastercard. Detta gör att ingen obehörig kan se dina kortuppgifter. Du kan därför känna dig trygg och säker när du genomför din kortbetalning. Observera att vi tyvärr inte kan ta emot bankkort utfärdade av utländsk bank vid beställning via Internet.
Betalning med bankkort är inte är möjligt för närvarande. Betalningen måste därför ske kontant.
Erbjuder ni finansiering eller leasing?
Vår samarbetspartner Klarna AB gör det.
Hur betalar jag min beställning från utlandet?
Från utlandet kan du som privatperson och företagare betala i förväg.
Hur kan jag köpa på faktura som en offentlig institution eller myndighet?
Vi fakturerar gärna till offentliga institutioner och myndigheter. Det vi behöver är en skriftlig order med brevhuvud på vad du önskar beställa, från vilket företag du vill beställa, hur du önskar att betala, leveransadress, faktureringsadress, organisationsnummer, namn och underskrift. Vi tar emot din beställning genom post eller på mail.
Retur policy
Ångerrätt och öppet köp
Som privatperson har du rätten att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dag att du tagit emot din vara/dina varor. För att utnyttja ångerrätten ska varan vara i väsentligt oförändrat skick, d.v.s. inte förstörd eller skadad samt skickas tillbaka till oss tillsammans med den ursprungliga produktförpackningen och det specialgjorda inneremballaget. Slå in produktförpackningen i någon form av omslagspapper som skydd vid frakt. Varorna returneras via UPS och ska vara komplett vilket innebär att samtliga tillbehör såsom fjärrkontroll, bruksanvisning, batterier m.m. ska inkluderas vid retur.
Hur får jag använda produkten vid eventuell retur?
För att kunna ångra ditt köp får du endast använda varan i den utsträckning som krävs för att bedöma om du är nöjd med ditt köp, vilket normalt är en gång. Du får naturligtvis öppna produktförpackningen om det behövs för att undersöka varan. Detta avser främst projektorer. Observera att maximal användning av projektorn är 30 minuter. Överstiges detta förbehåller vi oss rätten att skicka värdeminskning på projektorn via faktura.
Allmänna köpvillkor gällande visunext
Konsumentköplagen (1990:032) och Lag (2000:274) om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal (Distanshandelslagen) innehåller utförliga i allmänhet tvingade regler om dina rättigheter som konsument. Oavsett hur du handlar hos oss är nedanstående köpvillkor komplement till dessa lagar och är de bestämmelser som gäller mellan oss (visunext) och dig.
Köp
Träffande av avtal vid beställning, via Internet, träffas avtal om köp när du väljer att bekräfta köp i kassan. Orderbekräftelse genereras sedan automatiskt från visunext databas utan manuell översyn. Vid uppenbara felaktigheter (t.ex. uppenbart felaktigt pris eller tryckfel) förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering eller anser att produktinformationen är felaktig får du självklart välja att avboka din order utan kostnad. Vi förbehåller oss även rätten att inte genomföra en beställning om t.ex. varan är slut i lager eller vid tekniska problem. Vid beställning kan avtal endast ingås på svenska. Avtalen arkiveras och är tillgängliga via vår kundservice. visunext ingår endast avtal med myndig person, alternativt omyndig med målsmans medgivande.
Ändring av order
Om din order redan är skickad har vi ingen möjlighet att göra några ändringar eller tillägg. Ändringar och tillägg måste därför göras innan din order skickas från vårt centrallager.
Garanti
Vi strävar efter att du som kund skall känna dig trygg när du handlar hos oss. Därför erbjuder vi mycket förmånliga garantivillkor. Vi ger dig 2 års garanti på de flesta produkter i vårt sortiment. I de fall tillverkaren lämnar en längre garanti, erbjuds du självfallet samma garantilängd. Förbrukningsvaror samt tillbehör som t.ex. projektorlampor, batterier och laddare följer tillverkarens garanti som kan vara kortare än ett år. Produktgarantin gäller funktionsfel som uppkommer under garantiperioden.